طرحهای انگلیس برای تجزیه افغانستان

کارشناسان مسائل سیاسی در گفتگو با خبرگزاری مهر توهین به مقدسات و سوزاندن قرآن کریم را با هدف تفرقه افکنی توصیف کرده و به طرح های مرکز انگلیس برای تجزیه افغانستان پرداختند.
افشاگری یک روزنامه غربی از طرح ویژه انگلیس برای تجزیه افغانستان و کنترل برخی از قسمتها به دست طالبان و واکنش نمایندگان حزب محافظه کار به این طرح باعث شد تا با کارشناسان مسائل بین الملل در این باره گفتگو کرده و پای صحبتها و نظرات آنها بنشینیم.

“محمدحسن جعفری” دبیرکل حزب رفاه ملی افغانستان در رابطه با طرح انگلیس برای تجزیه افغانستان گفت: انگلیس همواره طرح هایی را برای تجزیه افغانستان مطرح کرده است و جک استراو وزیر خارجه وقت این کشور در سال ۲۰۰۲ نیز این طرح را مطرح کرد.

وی تاکید کرد: طرح انگلیس بدون منطق است و افغانی ها هرگز نمی پذیرند که غربیها در مسائل داخلی افغانستان دخالت کنند. افغانستان دولت و قانون دارد و خارجی ها حق دخالت و ارائه طرح های مختلف را ندارند.

محمدحسن جعفری با اشاره به دخالت انگلیس در امور داخلی کشورهای اسلامی گفت: انگلیسی ها تاکنون در دو جنگ افغانستان شکست خوردند؛ اگر راست می گویند زمینه بازگشت را فراهم کنند.

وی افزود: بر اساس قانون اساسی افغانستان و طبق نظر پارلمان و رئیس جمهور نیازی به مداخله غربیها در این کشور وجود ندارد و هشدار می دهیم که غربیها دست از مداخله در افغانستان بردارند.

وی افزود: بیش از این مردم افغانستان نیازی به حامد کرزای ندارند؛ شخصیتهای بسیاری در افغانستان هستند و می توانند جایگزین رئیس جمهور شوند.

محمدحسن جعفری در پاسخ به این پرسش که “چرا انگلیسی ها به تقسیم افغانستان اصرار دارند؟” گفت : انگلیسی همواره دنبال دسیسه بوده است و این توطئه ها از زمان بیداری اسلامی و بهتر شدن روابط کشورهای منطقه به خصوص ایران و مصر افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: غربیها مرض دارند که کشورهای منطقه را دچار مشکل کنند و نمونه آن را در سوریه مشاهده کردیم.

دبیرکل حزب رفاه ملی افغانستان گفت : انگلیس همواره در طول تاریخ در پی تنش آفرینی و اختلاف افکنی بوده است که نمونه این اختلاف افکنی در هند، پاکستان، بنگلادش، ایران و عراق و ترکیه قابل اثبات است.

وی تاکید کرد: مسلمانان باید متوجه دسیسه های انگلیس بوده، سیاستهای این کشور را به دقت بررسی کرده و نباید اجازه دهند که در امور داخلی خود دخالت کنند.

محمدحسن جعفری در ادامه به اقدامات شنیع غربیها در توهین به مقدسات و سوزاندن قرآن کریم اشاره کرده و آن را با هدف تفرقه افکنی توصیف می کند که البته حزب رفاه ملی افغانستان مخالف این طرح است.

دبیرکل حزب رفاه ملی افغانستان در پاسخ به این پرسش که “آیا توافقی میان دولت انگلیس و افغانستان صورت گرفته و طرح C قابلیت اجرایی دارد یا خیر؟” گفت : این طرح هرگز اجرا نمی شود و اگر دولت بخواهد به خواسته غرب تن دردهد، احزاب سیاسی جلوی آن را می گیرند.

وی در پایان اجرای طرح تجزیه افغانستان را به نفع غرب خواند و آن را در ادامه سیاستهای جنگ طلبانه آمریکا و انگلیس توصیف کرد.
………………………..

گزارش: معصومه زارع

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.