طرح ساماندهی خانه فرهنگ لافت آغاز شد

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، ‘حمید امینی’ افزود: بندر تاریخی لافت در کنار ساحل شمالی جزیره قشم از لحاظ تنوع محوطه های تاریخی، بافت معماری یکدست، یکی از مکان های شاخص گردشگری در جزایر خلیج فارس محسوب می شود و یکی دیگر از جنبه های مهم این بندر تاریخی، انجام مراسم و آیین های سنتی است .

وی با اشاره به هدف اجرای این طرح، گفت: اولین مرحله ساماندهی طرح با تبدیل آن به موزه مردم شناسی با تغییر کاربری خانه فرهنگ بندر تاریخی لافت که در تملک سازمان منطقه آزاد قشم است آغاز می شود.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منطقه آزاد قشم، افزود: در این پروژه، اقداماتی نظیر مقاوم سازی پایه های بنا، مهار نیروهای رانشی و ایجاد تعادل و دفع رطوبت از پی بنا انجام می شود.

امینی در خصوص اجرای مرحله دوم نیز گفت: این مرحله از ساماندهی شامل مرمت تکمیلی بنا با اجرای اندودها، کف فرش حیاط و اطاقها و بازسازی فضاها مطابق با کاربری سنتی آن، جهت القای حس فرهنگ و تمدن دیرپای مردم این منطقه است و پس از اجرای مرحله نخست، بلافاصله فاز دوم، آغاز می شود.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منطقه آزاد قشم با اشاره به تنوع الگوهای مردم شناسی و جاذبه های مکان های تاریخی لافت، ایجاد موزه مردم شناسی را راهکاری موثر در حفظ میراث فرهنگی خلیج فارس و جذب گردشگر دانست.

خانه فرهنگ لافت با وسعت بیش از ۵۰۰ متر مربع با بافت معماری کاملا بومی دارای اتاقهای متعدد و بادگیر است و در بافت قدیم روستای تاریخی لافت قرار دارد.

اقتصام ۱۰۷۰**۱۵۶۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸۸۳۹۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.