طرح عراق برای حل مسئله سوریه

وزیر امور خارجه عراق از طرح ۲ مرحله ای این کشور برای حل بحران سوریه خبر داد.

به گزارش مهر به نقل از الیوم السابع، هوشیار زیباری در گفتگو با آسوشیتدپرس از طرح ۲ مرحله ای برای گفتگو با طرف های درگیر در سوریه برای انتقال سیاسی قدرت در این کشور خبر داد.

این طرح که امید است به مناقشه ۱۸ ماهه بحران سوریه پایان دهد در نشست غیر علنی وزیران ۲۰ کشور مخالف بشار اسد رئیس جمهور سوریه ارائه شد و “هیلاری کلینتون” وزیر خارجه آمریکا و “نبیل العربی” دبیرکل اتحادیه عرب ریاست آن را برعهده داشتند.

در مرحله نخست این طرح، کشورهایی که پیش نویس طرح انتقال سیاسی در سوریه را در ژنو تصویب کردند گردهم خواهند آمد و بر اجرای توافقنامه ژنو متمرکز خواهند شد.

در مرحله دوم از نمایندگان دولت و مخالفان داخل و خارج سوریه دعوت خواهد شد در یک کشور بی طرف و خارج از خاورمیانه نشست برگزار کنند و الاخضر الابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای حل بحران سوریه نیز دستور کار این نشست را تعیین خواهد کرد.

زیباری با اعلام این مطلب افزود: فضای حاکم بر نشست دوستان سوریه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد مثبت بود. پیش از این طرح چنین افکاری دشوار بود. اما اکنون اهتمام همه برای حل بحران سوریه بیشتر شده است.

وزیر امور خارجه عراق خاطرنشان کرد: ایده های دیگری در رابطه با حل بحران سوریه مطرح است همچون دخالت نظامی و ایجاد گذرگاه های انسانی امن و منطقه پرواز ممنوع اما این ایده ها غیر واقعی هستند، چرا که مورد حمایت بین المللی واقع نشده اند.


Tabnak.IR | تابناک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.