طرح ملی شیرین‌سازی و انتقال آب خلیج‌فارس آغاز شد

۲۶اردیبهشت،

ok 1 (3 of 15).jpg

رییس‌جمهوری کشورمان امروز درحالی کلنگ بزرگترین آب‌شیرین‌کن کشور و طرح ملی شیرین‌سازی و انتقال آب خلیج‌فارس را به زمین زد که این طرح برای تامین آب موردنیاز صنایع جنوب شرق کشور و شرب به استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد در مدت چهار سال آماده بهره‌برداری خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، هدف از اجرای این طرح، تامین‌بخشی نیاز آب صنعت و شرب این استانهاست که عملیات اجرایی در اردیبهشت‌ ماه جاری آغاز شده است.

تامین نیاز آبی مصرف‌کنندگان در فاز اول طرح شامل صنایع و شرب استان هرمزگان است که میزان آب موردنیاز هرمزگان ۳۰میلیون متر مکعب در سال و معادل ۲۱درصد از آب تولیدی این طرح است.

همچنین تامین آب موردنیاز شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر(در استان کرمان) از دیگر اهداف این طرح است که این شرکت با ۳۵میلیون متر مکعب در سال ۲۵درصد کل توان تولید طرح شیرین‌سازی آب خلیج‌فارس را به خود اختصاص داده است.

شرکت مس سرچشمه نیز با ۳۵ میلیون لیتر ۲۵درصد دیگر از آب تولیدی این آب‌شیرین‌کن را به خود اختصاص داده است.

شرکت صنعتی و معدنی چادرملو ۲۵ میلیون متر مکعب و ۱۸درصد از توان تولید آب را به خود اختصاص داده است.

سایر مصارف احداث بزرگترین آب شیرین‌کن کشور نیز معادل ۱۵میلیون متر مکعب و ۱۱ درصد پروژه را شامل می‌شود.

تاسیسات شیرین‌سازی فاز اول آب شیرین‌کن شامل واحد آبگیری از دریا به ظرفیت ۴٫۸میلیون متر مکعب در روز جهت تامین آب خام موردنیاز فازهای یک و دو و توسعه‌ای آتی واحد آب شیرین‌کن به روش Ro به ظرفیت ۲۹۵هزار متر مکعب در روز است.

این واحد آب شیرین‌کن به روش MEDبه ظرفیت ۹۰هزار متر مکعب در روز احداث خواهد شد.

طبق برآورد هزینه‌های اجرایی طرح، تاسیس آبگیر و شیرین‌سازی فاز اول ۶۴۰میلیارد ریال هزینه دارد که طبق برنامه در مدت زمان سه سال اجرا خواهد شد.

قطعه اول این طرح ۱۲هزار میلیارد ریال هزینه دارد که باید در مدت چهار سال، قطعه دوم با هزینه ۴۰۰۰میلیارد ریال در چهار سال و قطعه سوم با ۴۵۰۰میلیارد ریال در چهار سال احداث شود.

زمان اجرای کل طرح، باتوجه به اجرای همزمان طرح، مدت اجرای فاز اول آب‌شیرین‌کن به همراه اجرای قطعات یک تا سه خط انتقال آب، معادل چهار سال است.

همزمان با این طرح عملیات اجرایی نیروگاه تولید همزمان برق و آب سردار شهید شوشتری در بندرعباس با ظرفیت ۱۲۸مگاوات توان و ۹۰هزار متر مکعب آب شیرین که ۶۴۰۰میلیارد ریال سرمایه‌گذاری نیاز دارد، در مدت ۲۰ ماه ساخته خواهد شد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.