طرح های همزمان ایران و اندونزی برای توسعه شبکه فیبر نوری

گرد آوری توسط گروه فن آوری اطلاعات پایگاه اینترنتی خبری ممتاز نیوز

اندونزی همزمان با ایران سرمایه گذاری برای توسعه شبکه فیبرنوری را در یک برنامه ۱۰ ساله آغاز کرد و حدود دو تا سه میلیارد دلاردر این راه سرمایه گذاری می کند.
 
 
به گزارش ایرنا، اپراتور فیبرنوری ایران نیز از دی ماه امسال برنامه ای هفت ساله را به اجرا در آورد که براساس آن منازل هشت میلیون ایرانی در مرحله اول به پورت فیبرنوری برای اتصال مجهز می شوند.
 
ایران همچنین در طرح های توسعه ای فیبر نوری بعضی کشورها و یا صادرات فیبرنوری به جمهوری آذربایجان، تاجیکستان، افغانستان و عراق شرکت داشته است.
 
رسانه های اندونزی روز چهارشنبه اعلام کردند بزرگترین شرکت چند رسانه ای این کشور (ام.ان.سی) با هدف توسعه شبکه فیبرنوری در ۱۰ سال آینده حدود دو تا سه میلیارد دلار در این امر سرمایه گذاری می کند.
 
شرکت چند رسانه ای اندونزی با استفاده از شبکه فیبر نوری قصد دارد خدمات خود را به بیش از ۱۰ میلیون خانوار اندونزیایی ارائه دهد.
 
ˈهاری تانوسودیبجوˈ مدیر اجرایی این شرکت که استفاده از خدمات اینترنتی را از اهداف توسعه شبکه فیبری عنوان کرد از ارائه جزئیات در مورد نحوه یافتن سرمایه گذاران این بخش اجتناب کرد. 
 
این شرکت تاکنون همکاری های بسیاری با شرکت های چینی ارائه دهنده خدمات اینترنتی داشته است. اندونزی بزرگترین اقتصاد منطقه جنوب شرق آسیاست که بیش از ۲۴۰ میلیون جمعیت دارد.
 
ایران نیز برای اتصال فیبرنوری به منازل مجوز جذب سرمایه گذاری خارجی را کسب کرده و تاکنون دو اپراتور خارجی برای مشارکت در این طرح ها به صورت غیر رسمی اعلام آمادگی کرده اند.
 
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران با مصوبه امسال مجلس اجازه یافته است از طریق شرکت ارتباطات زیرساخت نسبت به مشارکت و سرمایه گذاری در طرح های فیبر نوری و بین المللی و کسب سهم مناسب از بازار پهنای باند منطقه اقدام کند.
 
بخشی از شبکه اصلی فیبرنوری بالغ بر دو هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربوط به طرح فیبرنوری بین المللی TAE است که با نصب و راه اندازی این پروژه آسیا و اروپا از طریق کابل نوری به یکدیگر مرتبط شده و ایران در این مسیر یکی از مراکز مهم ترانزیت مخابراتی است.
 
ایران طی سال های برنامه پنجساله اول حدود یکهزار و ۵۷۷ کیلومتر فیبرنوری و در برنامه پنج ساله دوم حدود هفت هزار و ۳۵۱ کیلومتر فیبر نوری نصب و راه اندازی کرده است.
 
همچنین در برنامه پنجساله سوم و از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۳ حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومتر فیبرنوری در ایران نصب و مورد بهره برداری قرار گرفت.

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.