طرز تهیه ترشی فلفل

گردآوری توسط گروه آشپزی و تغذیه ممتاز نیوز

● مواد لازم:

 فلفل سبز تند……………….. ۵۰۰ گرم
 سرکه……………………….. ۱لیتر
 نمک…………………………. به مقدار لازم
 سیر………………………….۱بوته
 ترخون و نعناع……………….. چند شاخه

● طرز تهیه ترشی فلفل :

سه لیتر آب رو با سه قاشق نمک مخلوط می کنیم و می جوشونیم .آب جوشیده رو می گذاریم سرد بشه فلفل ها رو هم می شوریم و سه روز توی این آب نمک می زاریم بمونه. بعد از سه روز فلفل ها رو آبکش می کنیم تا آبشون گرفته بشه سیر رو حبه حبه پاک می کنیم .نعناع و ترخون رو هم پاک می کنیم و می شوریم و می گذاریم حتما آبشون بره و خیس نباشه. ظرف مناسب شیشه ای رو در نظر می گیریم و یک ردیف فلفل در اون می زاریم و بقیه اقلام رو یک ردیف دیگه می گذاریم به همین ترتیب تا تمام فلفل ها و موادمون درش پر بشه. بعد شیشه رو با سرکه پر می کنیم یک روز درش رو باز می گذاریم و بعد از یک روز درش رو محکم می بندیم و بعد از حدود پانزده روز ترشی ما آماده است.

 

روش دیگر تهیه ترشی فلفل سبز و ترشی بامیه و نکاتی در مورد آنها
ابتدا فلفل سبزها را تمیز بشوئید و فلفل های زده دار یا نصف شده را از فلفل های سالم جدا کنید. بهتر است برای زیبا تر شدن ظاهر ترشی ، چوب اضافه سر فلفل ها ( دم ساقه ) را با چاقو تا حدی ببرید که به کلاهک فلفل آسیب نرسد. بعد روی یک پارچه تمیز پهن کنید تا کاملا خشک شود .فلفل ها را در یک ظرف شیشه ای بریزید و لابه لای آن چند حبه ( برای هر ۵۰۰ گرم فلفل ۴-۵ حبه ) سیر بیندازید و روی آن را کاملا با سرکه سفید پرکنید . میتوانید از انواع فلفل برای ترشی استفاده کنید. ظرف ترشی فلفل را در جای خشک و خنک و دور از تابش مستقیم خورشید نگهداری کنید و سعی کنید به مدت ۲۰ روز درب ظرف را باز نکنید .

در مورد مدت ماندگاری ترشی فلفل: از بیست روز به بعد ترشی آماده مصرف است و تا ۷-۸ ماه هرچه بماند خوشمزه تر میشود . ولی بعد از ۷-۸ ماه کم کم ترشی ها آغاز میکنند به تجزیه شدن داخل سرکه . و کم کم بافت خود را از دست میدهد . پس بهتر است ترشی را مقداری تهیه کنید که حداکثر تا ۸ ماه مصرف کنید.

ترشی بامیه: ترشی بامیه دقیقا مثل دستور ترشی فلفل سبز تهیه میشود . بهتر است از بامیه های ریزی که معمولا در خورش مورد استفاده قرار نمیگیرند استفاده کنید که هم ظاهر ترشی زیبا تر باشد و هم زود تر آماده مصرف شوند. نکته ای که باید حتما به آن دقت کنید این است که هنگام بریدن دم ساقه های بامیه ، سر بامیه ها سوراخ نشود که ترشی شما حالت لیز بودن پیدا کند. سوای ظاهر و طعم بدی که به ترشی میدهد ماندگاری ترشی را نیز تا حد زیادی تحت تاثیر قرار میدهد. بهتر است از چند حبه سیر نیز برای این ترشی استفاده کنید.

مدت ماندگاری این ترشی: اگر در یخچال باشد ( یا جای خیلی خنک ) ۵-۶ ماه قابل استفاده است.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.