طلای جهانی هم از سکه افتاد

اما چرا طلا از رمق افتاده یا دیگر به مانند قبل خواهان ندارد؟پاسخ را می‌توان در چند نکته خلاصه کرد.بروز بحران جهانی اقتصاد همه دولت‌ها و مردمی را که به ویژه در کشورهای توسعه یافته به دنبال خرید و فروش سهام بودند، به فکر خرید و نگه داشت کالایی با صرفه و ارزش افزوده بالاتر رهنمون کرد. در صدر این کالاها طلا قرار داشت که قدرت نقد شوندگی و ارزش افزوده آن حداقل در ۱۰ سال اخیر تثبیت شده بود.پس دولت‌ها و مردم نگران در آن سوی آب‌ها شروع به خرید طلا کردند. 

افزایش نگرانی از وضعیت غرب و امریکا و در نتیجه افزایش تقاضا خود به خود به افزایش قیمت منجر شد و طلا روند صعودی در قیمت به خود گرفت.این روند صعودی طلا تا همین هفته گذشته ادامه داشت تا اینکه روز گذشته قیمت هر اونس در بازار جهانی به حدود ۱۵۷۳ دلار رسید.
اما رشد اقتصادی امریکا و کشورهای توسعه یافته اندک اندک از هسته اصلی بحران اقتصادی فاصله گرفته و روند ثابت ایجاد شغل در امریکای شمالی و بهبود فرآیند تولید در این حوزه جغرافیایی نشان از حرکت نمودار اقتصاد جهانی به سمت بهبود دارد. 

در اروپا نیز با وجود درگیر شدن کشورهایی چون یونان و اسپانیا در بحران مالی شدید مابقی کشورها وضعیت خطرناک و حادی ندارند.باید توجه داشت که اقتصاد امریکا و جنوب شرق آسیا اکنون به دوقطب بزرگ اقتصاد جهان مبدل شده‌اند و اروپایی‌ها به اقتصاد این دو حوزه وابستگی (به لحاظ‌ صادرات محصولاتشان) پیدا کرده‌اند، با بهبود اقتصادی این دو حوزه قطعاً اروپا هم تکان خواهد خورد. 

اما در جنوب شرق آسیا همچنان چین از رشد مناسب اقتصادی بهره می‌گیرد، ضمن اینکه توافق امریکا با چین بر سر افزایش برابری یوان (واحد پول چین) در مقابل دلار و گنجاندن یوان به عنوان یکی از واحدهای پولی در مبادلات صندوق بین‌المللی پول خود از ایجاد توازن در اقتصاد‌های بزرگ دنیا حکایت دارد. 

با ادامه این فرآیند پیش بینی می‌شود که بازار مسکن در امریکا و تولیدات صنعتی در امریکای شمالی رونق نسبی گرفته و از طرفی کشورهایی چون چین،هند و برزیل بتوانند ظرفیت‌های جدیدی در حوزه اقتصاد جهانی ایجاد کنند، این کار یعنی کاهش تمایل به خرید و ذخیره طلا. 

با این حرکت رشد تقاضا برای طلا کاهش منفی خواهد یافت. از طرفی میزان عرضه جهانی طلا در بازار به حد اشباع رسیده و اکنون دولت‌ها و مردم تا جایی که توانسته‌اند طلا خرید و انباشت کرده‌اند پس عرضه در ماه‌های آینده بر تقاضا پیشی خواهد گرفت. گفتنی است برخی کارشناسان این روند را تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا پیش‌بینی می‌کند و نقش این مؤلفه سیاسی را پررنگ می‌دانند.


جوان آنلاین – آخرین عناوین اقتصادی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.