طلا در طناب‌کشی اروپا و آمریکا

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بهای اونس طلا در هفته کاری گذشته با ۱۹ دلار کاهش روبه‌رو شد، اما این کاهش در نتیجه نوسان‌های شدید در روزهای مختلف رقم خورد. اونس طلا هفته کاری را با قیمت ۱۲۸۸ دلار آغاز کرد و این قیمت…

روز اول: روز دوشنبه بازار شاهد تنها یک دلار افت قیمتی بود. بازارهای آمریکا در این روز به مناسبت «روز کارگر» تعطیل بودند، اما قوی ماندن دلار در بازارهای فعال، فشار روی طلا را حفظ کرد. بالا نرفتن قیمت طلا نشان می‌دهد که فعالان و ناظران بازار توجه بسیاری به احیای اقتصاد ایالات‌متحده دارند. بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در مسیر احیا است و آمار منتشر شده در هفته‌های گذشته نیز تاییدکننده همین روند است.

روز دوم: دومین روز هفته کاری، روز سقوط بهای طلا شد، سقوطی که عمدتا از عوامل خارجی سرچشمه گرفت. اونس طلا سه‌شنبه در نهایت تا رقم ۱۲۶۵ دلار سقوط کرد و به پایین‌ترین سطح قیمتی در دو ماه و نیم پیش از آن رسید. تقویت شاخص دلار (که به بالاترین میزان در ۱۴ ماه پیش از آن رسیده بود) و کاهش شدید قیمت‌های نفت خام مهم‌ترین عوامل خارجی موثر بر افت قیمت فلز زرد در این روز بودند. سه‌شنبه عملکرد بازارهای سهام نیز خوب بود که به کاهش قیمت طلا کمک کرد. در این روز همچنین آمار مختلفی از اقتصاد آمریکا منتشر شد که در مجموع داده‌های خوبی از عملکرد اقتصاد این کشور را در برداشت و به افت قیمت طلا کمک کرد. به این ترتیب سه‌شنبه روز سقوط بهای فلز زرد به کانال ۱۲۶۰ دلاری بود. 

روز سوم: قیمت طلا، چهارشنبه نسبت به قیمت بسته شدن بازار در روز سه‌شنبه شاهد رشد و رسیدن به رقم ۱۲۶۹ دلار بود که مهم‌ترین دلیل آن «پوشش کوتاه مدت» فعالان بازار بود. روز سه‌شنبه قیمت طلا به کمترین بها در ۱۰ هفته پیش از آن رسیده بود و قیمت‌های کم باعث افزایش خرید معامله‌گران در روز چهارشنبه شد. در این روز «کتاب بژ فدرال رزرو» نیز منتشر شد که دربردارنده داده‌ای که باعث شگفتی بازار شود نبود. این کتاب که گزارش خلاصه‌ای از وضعیت موجود اقتصاد آمریکا است سالی هشت بار از سوی بانک مرکزی ایالات‌متحده منتشر می‌شود. مهم‌ترین خبر سیاسی این روز،احتمال صلح میان روسیه و اوکراین بود. گرچه روسیه رسما دخالت در ناآرامی‌های اوکراین را رد می‌کند، اما تلویحا احتمال پذیرش آتش‌بس از سوی جدایی طلبان تحت حمایت خود را تایید کرده بود.با این همه با توجه به رویدادهای ماه‌های گذشته تردیدهای زیادی نسبت به این موضوع وجود دارد.

روز چهارم: اما پنج‌شنبه روز بازگشت بهای اونس طلا به سطح قیمتی پایین‌تر بود. مهم‌ترین عامل فشار روی قیمت فلز زرد در این روز تقویت بیش از پیش شاخص دلار بود. دلار آمریکا در این روز به بالاترین ارزش خود در ۱۳ ماه گذشته رسید. یکی از مهم‌ترین اخبار پنج‌شنبه که همه در انتظار آن بودند نتایج نشست سیاست‌گذاری بانک مرکزی اروپا بود، اما نتایج این نشست از سوی دیگر اخبار خنثی شد. اعلام کاهش نرخ سود و همچنین اعلام اتخاذ سیاست‌های تسهیل کمی از سوی این نهاد اروپایی می‌توانست قیمت طلا را بالا ببرد، با این حال رشد دلار چنان مورد توجه فعالان بود که اخبار اروپایی نتوانست جلوی کاهش قیمت‌ها را بگیرد. بانک مرکزی اروپا نرخ سود خود را به ۵صدم درصد رساند که بسیار نزدیک به سود صفر است. بازارهای مالی جهان پیش‌بینی می‌کردند که بانک مرکزی اروپا سیاست‌های تسهیل کمی را تصویب کند؛ اما درباره زمان آغاز این محرک‌های مالی عدم قطعیت وجود داشت. ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا در کنفرانس خبری خود بسته سیاست‌های تسهیل کمی نهاد تحت ریاستش را تشریح کرد. این مواضع به رسیدن یورو به پایین‌ترین ارزش در ۱۳ ماه گذشته کمک کرد. پنج‌شنبه آمریکا هم آمار مختلفی منتشر کرد که درمجموع آمار مثبتی به شمار می‌آمدند و فشار روی قیمت طلا را حفظ کردند. روز پنج‌شنبه در حوزه سیاست هیچ خبر مهمی منتشر نشد که توان تکان دادن بازار را داشته باشد.

روز پنجم: روز جمعه خبر بسیار مهمی را در برداشت که بیشتر ساعات کاری را تحت تاثیر خود قرار داد. دراین روز طلا تا پیش از انتشار گزارش میزان اشتغال‌زایی در بخش غیرکشاورزی آمریکا در ماه آگوست در همان کانال ۱۲۶۰ دلاری نوسان داشت. این داده مهم ساعت ۵ عصر به وقت تهران اعلام شد که نشان می‌داد در ماه آگوست ۱۴۲ هزار شغل جدید در اقتصاد غیرکشاورزی آمریکا ایجاد شده است. این آمار بسیار بدتر از انتظارها بود و اونس طلا را تا قیمت ۱۲۵۰ دلار هم بالا برد؛ اما هضم بیشتر این داده به رسیدن قیمت اونس فلز زرد به ۱۲۶۹ دلار منجر شد. نکته مثبت گزارش روز جمعه رسیدن نرخ بیکاری آمریکا به ۱/۶ درصد بود. به این ترتیب امید به ادامه احیای اقتصادی آمریکا ادامه دارد؛ گرچه تحولات بازار در هفته کاری جدید نیز می‌تواند نگرش فعالان بازار را به بزرگ‌ترین اقتصاد جهان بیشتر مشخص کند. 

چنان‌که می‌بینید طلا در هفته کاری گذشته روزهای پرهیجانی را با نوسان‌های شدید طی کرد، حالا باید دید که در هفته کاری‌ای که از فردا آغاز می‌شود، چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

– .

آخرین اخبار اقتصادی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.