طلا و دلار دوباره خبرساز شدند

این ترتیب فاصله نرخ دلار بانکی و آزاد دوباره کاهش پیدا کرد و به ۲۸۳ تومان رسید. آخرین قیمت دلار تا پایان معاملات پنجشنبه هفته گذشته در بازار آزاد ۳۲۴۰ تومان ثبت شده است. درعین‌حال در معاملات روز گذشته مرکز مبادلات ارزی کشور نرخ ۲۰ ارز نسبت به پنجشنبه هفته گذشته افزایش و نرخ ۱۶ ارز دیگر کاهش یافته البته نرخ سه ارز نیز بدون تغییر مانده است. بانک مرکزی درحالی نرخ دلار آمریکا را با ۳۱ ریال رشد ۲۹,۵۷۰ ریال تعیین کرد که قیمت پوند انگلیس با ۴۷ ریال افت ۴۶,۰۹۳ ریال و یورو با ۱۸۴ریال ریزش ۳۲,۰۰۶ ریال تعیین شد. بانک مرکزی با وجود اندک بودن نوسانات ارز در بازار به نظر می‌رسد در تلاش است تا گام دیگری را در جهت تک‌نرخی شدن ارز بردارد و فاصله این دو نرخ را به حداقل برساند.
مسعود رضایی صراف درباره وضع بازار آزاد نیز به «شهروند» توضیح می‌دهد: با وجود اعلام توافق هسته‌ای، خرید و فروش در بازار ارز همچنان در رکود به سر می‌برد و معامله‌گران دلار ریسک‌های بزرگ مرتکب نمی‌شوند.
وی ادامه داد: بازار درحال حاضر تحت‌تأثیر هیجانات است و ریزش قیمت دلار آزاد نیز به همین دلیل است اما آنچه مسلم است این است که دولت به تک‌نرخی شدن ارز مصمم است و از سوی دیگر وضع توافق هسته‌ای و قیمت موردنظر دولت، به‌طور کامل مشخص نیست. همین ابهام موجب شده است که کسی سرمایه‌های کلان را وارد بازار ارز نکند.
رضایی همچنین تأکید می‌کند: البته تصور من این است که دوباره بازار به شرایط قبل و دلار ۳‌هزار و ۳۰۰ تومانی برمی‌گردد زیرا به نظر می‌رسد دولت سیاست تبدیل درآمد از فروش دلار را به‌طور کامل نادیده نگیرد و از سوی دیگر افت قیمت ارز به زیر ۳‌هزار و ۳۰۰ تومان توجیه صادرات را برای تولیدکنندگان از بین می‌برد.
ریزش بازار طلا در نتیجه افت قیمت‌های جهانی
در روز گذشته روند نزولی طلا در بازار‌های تهران ادامه داشت و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۲۰‌هزار تومان افت ۸۶۳‌هزار تومان و سکه طرح قدیم هم با ۲۱‌هزار تومان کاهش ۸۶۳‌هزار تومان تعیین قیمت شد. قیمت طلا در بازار‌های ایران متأثر از نرخ ارز و قیمت طلای جهانی است. پس از آن‌که رئیس فدرال رزرو هفته گذشته اعلام کرد که اگر اقتصاد آمریکا آن‌گونه که انتظار می‌رود توسعه پیدا کند، بانک مرکزی آمریکا در مسیر افزایش نرخ بهره قرار دارد، قیمت جهانی دلار افزایش یافت. در بازار‌های ایران نیز دلار نوسانات محدودی را تجربه کرد. برخی از کارشناسان معتقدند افت شدید قیمت جهانی طلا یکی از دلایل ریزش قیمت سکه در روز گذشته بوده است. قیمت جهانی طلا نیز در روز گذشته به ۱۰۸۸ دلار سقوط کرد که پایین‌ترین رقم از مارس ۲۰۱۰ تاکنون بود. این ریزش قیمت تأثیر خود را در بازار‌های ایران گذاشت و علاوه بر کاهش ۲۰‌هزار تومانی سکه، هر نیم‌سکه نیز با ۷‌هزار تومان افت ۴۵۸‌هزار تومان و هر ربع‌سکه نیز با ۴‌هزار تومان افت ۲۶۲‌هزار تومان فروخته شد. محمد کشتی‌آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهر نیز درباره وضع قیمت‌ها در بازار طلا و سکه تأکید می‌کند: این بازار بیشتر از هرچیز تابع تغییرات بازار جهانی بوده و توافق هسته‌ای تأثیر قابل‌توجهی روی بازار طلا و سکه نداشته است.
او همچنین ادامه می‌دهد: تغییرات قیمت در بازار داخلی و در آستانه توافق هسته‌ای بیشتر ناشی از هیجانات مقطعی است و طلا دوباره به مسیر تعادلی خود برمی‌گردد.

نوشته طلا و دلار دوباره خبرساز شدند اولین بار در اخبار روز ایران پدیدار شد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.