طنز/ حداد عادل و ترید کردن نان در بیف استروگانف!

گردآوری شده توسط گروه تفریحات و سرگرمی خبرگزاری ممتازنیوز

طنز و کاریکاتور > طنز – مسعود مرعشی در بهار نوشت:

۱- دکتر حدادعادل در جمع دانشجویان خراسان شمالی گفته‌اند: «در حال حاضر بسیاری از مردم جهان تحت‌تاثیر فرهنگ غربی قرار گرفته‌اند.» ما خودمان شاهدیم. بیش از همه هم مردم اروپا و آمریکا تحت‌تاثیر فرهنگ غربی می باشند. 

۲- اما ایشان از نفوذ فرهنگ غربی در مکالمات روزمره مردم مثال زدند و گفتند: «در حال حاضر بعضی اشخاص به جای واژه زیبا و مناسب «خدانگهدار»، از اصطلاح «مواظب خودت باش» استفاده می‌کنند که اگرچه کلمات آن فارسی است، اما اسلوب آن از فرهنگ غربی وارد شده است.»

الف) لحظه‌ای را تصور کنید که پایین ساختمان در حال ساختی ایستاده‌اید و یک بلوک سیمانی دارد می‌افتد روی سر دوستتان. شما فریاد می‌زنید: «مواظب خودت باش!» و او خودش را می‌کشد کنار و نجات پیدا می‌کند. درحالی‌که بدون آن‌که بدانید، فرهنگ غربی به شما و به دوستتان نفوذ کرده. برای مقابله با فرهنگ غربی، لازم است پس از دیدن بلوک سیمانی، دوستتان را نگاه کنید و با آرامش و لبخند به او بگویید: «عزیزم خدانگهدار!» و پس از چندصدم ثانیه شاهد لحظه با شکوه کنسرو شدن دوستتان باشید.

ب) به جای عبارت «بشین بابا گلابی» که غربی بودن از سرتاپایش می‌ریزد (چون مردم همیشه بیدار ایران هرگز نمی‌نشینند) بگویید «خدا هدایتت کنه» یا «دعا می‌کنم آدم شی».

ج) البته در مقابل بعضی از فرهنگ‌های غربی می‌شود نفوذپذیر بود، ولی الحق بعضی‌هایش اصلا نمی‌گنجد. به طور مثال مورد داشتیم دختر خانمی به آقا پسر ۱۱۰ کیلویی پرمویی گفته «هانی» یا «سوییتی»! خب، این فرهنگ غربی در کت ما نمی‌رود. به نظر ما اگر دختر خانم قصد دلبری و حرف‌های عاشقانه دارد بهتر است به جای «هانی» و «سوییتی» از «گنده» یا «خرسمبک من» استفاده کند، که هم از فرهنگ اصیل خودمان استفاده شده باشد و هم کلماتی درخور آن هیبت و شوکت به کار رفته باشد. به خدا اگر به آقایان به جای واژگان شرم‌آور «عجیجم و هانی» بگویید «گنده و کپل و پشمالو» بیشتر کیف می‌کنند و عاشقتان می‌شوند. از ما گفتن بود.

تبصره: دقت داشته باشید که آقا و خانم مورد بالا قصد ازدواج دارند و چه‌بسا الان که مطلب را می‌خوانید سر خانه و زندگی خودشان باشند.

۳- همچنین رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی از ورود «غذاهای خارجی» که با فرهنگ ما سازگاری ندارند انتقاد کرده و گفته: «نفوذ و رسوخ فرهنگ غربی در زندگی ما به اندازه‌ای پیش رفته که آرزوهای ما نیز شبیه آمال انسان‌های غربی شده است.»

الف) آرزوهای خود را به این شکل اصلاح کنیم:
– «وای دلم یه آی‌پد صورتی اپل می‌خواد»: تبدیل شود به «کاش یک رایانک مالشی صا ایران داشتم.»
– «کاش یه تویوتا لندکروزر GXR داشتم»: تبدیل شود به «کاش یک سمند ال‌ایکس دوگانه سوز، دارای کمربند ایمنی و با قابلیت راه رفتن داشتم، تا از رانندگی با یک خودرو ملی به خویشتن ببالم.»

ب) برای مقابله با غذاهای خارجی:
– در بیف استراگانوف نان ترید کنیم.
– با سوشی دوغ بخوریم.
– در سان‌شاین فالوده شیرازی بریزیم.
– با استیک سیرترشی میل کنیم.
– روی پیتزا سماق بریزیم.

۶۰۶۰

 


RSS
منبع:خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.