طول عمر امام مهدی(عج)

کدخبر: ۶۴۸۶۸

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر – ۰۲:۰۳

print نسخه چاپی

send ارسال به دوستان

طول عمر امام مهدی(عج)

پرسش:
مسئله طول عمر امام زمان(عج) چگونه قابل توجیه است؟ آیا ادله عقلی و فلسفی برای اثبات این مطلب وجود دارد؟
پاسخ:
درباره وجود مبارک حضرت حجت(عج) «برهان عقلی بر امکان» اقامه می شود یعنی بر اساس حکم عقل، ممکن است، انسان کاملی عمر طولانی داشته باشد. ما به دیدن عمرهای کوتاه عادت کرده ایم، اما اگر شخصی از همه علل و عوامل طبیعی آگاه باشد و آنچه را برای او سودمند است، فراهم کند و از آنچه برای او زیانبار است، بپرهیزد، می تواند عمر طولانی داشته باشد. این مسأله خارق عادت است، نه خارق عقل. «معجزه» هم چیزی خارق عادت است، نه خارق عقل. علم نیز به چنین چیزی راه نیافته است، زیرا علم به امور عادی راه دارد، نه امور غیرعادی و کرامت نیز در امور خلاف عادت جاری است.
بنابراین حیات طولانی امام زمان (عج) برخلاف عادت است، نه بر خلاف علیت، یعنی به طور عادی کسی نمی تواند هزار یا ده هزار سال زندگی کند، اما به صورت غیرعادی (خرق عادت) این کار ممکن است. اگر بدانیم انسان چیست و چه کسی بدن او را اداره می کند.
اصلا این پرسش برای ما مطرح نمی شود، برای مثال، برای عرفا و حکمای بزرگ، اصلا چنین پرسش هایی مطرح نمی شود. زیرا آنان می دانند، همه ذرات بدن در حرکت و تعویض می باشند و روح آدمی همه حرکات این ذرات را تحت کنترل دارد. حال اگر روح انسان کاملی، برخلاف عادت (نظم عادی) بهترین سلول ها را جایگزین کند و دقیق ترین کنترل ها را روی قسمت های مختلف بدن داشته باشد، یک انسان کامل، می تواند میلیون ها سال زنده بماند و این مطلبی است که در علم پزشکی امروز به اثبات رسیده است.
بنابراین اگر کسی روح و سلطه آن بر بدن خود را بشناسد و سیلان حرکات و تعویض ذرات بدن را تحت کنترل روح بداند و نیز کمی با حکمت و عرفان آشنا باشد، این اشکال که چگونه یک انسان می تواند یک یا دومیلیون سال یا بیشتر زنده بماند، برای او مطرح نمی شود.
اگر پیوند روح با خالق جهان هستی به اندازه ای بود که قدرت خاصی مافوق قدرت افراد عادی یافت، می تواند همان طور که بدن خود را می گرداند، خارج از بدن خود را هم اداره کند، زیرا خارج از روح او هم حکم بدن او را دارد. بنابراین حیات و طول عمر امام مهدی(عج) محال عادی است نه محال عقلی.

شماره پیامک: ۳۰۰۰۱۵۰۵۹۸

Bookmark and Share


۵۹۸٫ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.