ظرفیت پایانه نفتی خارگ به ۲۸ میلیون بشکه افزایش می یابد

ظرفیت ذخیره سازی نفت خام در پایانه خارگ با ساخت چهار مخزن تا نیمه نخست سال اینده به ۲۸ میلیون بشکه افزایش می یابد.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران و به نقل از شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا)، مدیر عامل شرکت پایانه های نفتی ایران با بیان این مطلب گفت : چهار مخزن ذخیره سازی نفت خام ، هر کدام با ظرفیت یک میلیون بشکه، با ۵۲ درصد پیشرفت در حال ساخت است.

سید پیروز موسوی ، ظرفیت ذخیره سازی پایانه نفتی خارگ را ۲۲ میلیون بشکه نفت خام اعلام و افزود: امیدواریم این چهار مخزن در ۶ ماه نخست سال ۹۲ به بهره برداری برسد.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران درباره روند بازسازی گوی های شناور این شرکت گفت: هم اکنون هفت گوی شناور در منطقه خارگ موجود است که یکی از آنها تعمیر و به آب انداخته شد، ضمن آن که تعمیر دومین گوی نیز در مراحل نهایی است.

موسوی با بیان این که دانش ساخت و تعمیر گوی های شناور در اختیار شرکت های خارجی است، افزود: شرکت های خارجی حاضر به همکاری با ایران برای بازسازی این گوی های شناور نبودند اما موفق شدیم با استفاده از توانمندی نیروهای داخلی دو گوی را بازسازی کنیم.

وی افزود : چنانچه این گوی ها را شرکت های خارجی تعمیر می کردند، حدود پنج میلیون یورو هزینه می داشت.

موسوی گفت : هفت گوی شناور که از سال های قبل از سرویس خارج شده و غیر قابل استفاده است ، با تلاش متخصصان و کارشناسان ایرانی بازسازی و برای صادرات نفت خام در محل های مورد نظر مستقر خواهد شد.

موسوی تصریح کرد: با دوباره در سرویس قرار گرفتن این هفت گوی شناور، توان صادرات نفت خام کشور افزایش می یابد و امکان صدور نفت خام در هر شرایطی فراهم خواهد بود.

وی گفت: کشتی های نفتکش با ظرفیت ۱ تا ۲ میلیون بشکه، توان پهلوگیری در کنار این گوی های شناور را خواهند داشت و چهار نوع محصول به طور همزمان می تواند بارگیری و صادر شود.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران گفت: مذاکره های مختلفی با مراکز علمی و پژوهشی کشور  و همچنین قطعه سازان برای بومی سازی دانش ساخت این گوی ها شده است.

موسوی گفت: استفاده از گوی های شناور برای صادرات نفت خام و میعانات گازی با توجه به هزینه کمتر آنها در مقایسه با اسکله سازی در دنیا بسیارمرسوم است و از این گوی ها در منطقه خارگ و عسلویه برای صادرات نفت و میعانات گازی استفاده می شود.

وی افزود: عملیات انتقال پنج گوی شناور به سمت ساحل خارگ با موفقیت انجام شده و پنج گوی دیگر نیز به مرور به ساحل منتقل و بازسازی می شود./عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.