ظرف غذا از غذا مهم تر است

دکتر رضا پورداوران روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:مردم به نوع ظروف غذا برای مصرف و پخت و پز توجه کمتری دارند و تنها به زود پختن و زیبایی آن اهمیت می دهند در حالی که ظروف غذا منبع و منشاء بیماریهای باکتری و خونی است.

وی با بیان اینکه در زمان های قدیم ظرف پخت هر غذا بسته به نوع آن فرق می کرد،گفت: همین موضوع باعث شده است تا افراد قدیمی در مقایسه با افراد امروزی از سلامتی جسمی بهتری برخوردار باشند.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه استفاده بیش از حد و بدون عایق ظروف سفالی و مسی تولید مسمومیت غذایی می کند، گفت:تحقیقات نشان داده است که از بین ظروف فلزی بهترین ظرف برای پخت و پز ظروف برنجی است که از ترکیب مس و روی ساخته شده است.

وی تاکید کرد: ظروف برنجی از تجمع باکتریها ،عفونتها و حتی عفونتهای بیمارستانی جلوگیری می کند.

پورداوران افزود: ظروف تفلونی و آلومینیومی که از پرطرفدارترین و در عین حال مضرترین ظرف آشپزخانه است بدلیل دارا بودن پلیمر در حرارت های بالا می سوزد و گازهای سمی تولید می کند و همین عامل سرطان و ناهنجاریهای دیگر است.

وی اضافه کرد: روکش تفلونی ظرف بعد از مدتی از بین می رود و وارد غذا شده و لایه آلومینیومی ظاهر می شود که براحتی با قاشق کنده و وارد غذا می شود.

وی اظهار داشت: این روند باعث بروز مسمومیت با آلومینیوم می شودکه عوارض آن نرمی استخوان وکم خونی است.

به گفته این کارشناس،ظروف یکبارمصرف هم که در مناسبتها از آن بسیار استفاده می شود باعث از بین رفتن ویتامینها و پروتئینهای موجود در غذاها شده و باعث تجمع مواد سمی در بافت چربی بدن می شود.

وی نتایج استفاده غذا در ظروف یک بار مصرف را عصبی شدن، بیخوابی، کاهش پلاکتهای خونی و انتقال موادخطرناک از راه ژن از نسلی به نسل دیگر عنوان کرد.

ت/۷۱۳۳/۱۰۴۲

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۵۴۸۹۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.