عادات بدی که می‌توانند به سلامتی کودک شما آسیب برسانند

عادات کودکان

ice_dream_cone_on_floor

والدین، الگوی کودکان هستند

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از WebMd ؛ کودکان از رفتار و گفتار شما یاد می‌گیرند که چه احساسی درباره بدن، توانایی هایشان و چیزهای دیگر داشته باشند. آنها به احتمال زیاد از اعمال شما تقلید می‌کنند. بهترین راه برای آموختن عادات سالم به کودکانتان، جایزه دادن یا تنبیه کردن آنها نیست در عوض، رفتار به روشی مثبت و الگوسازی رفتارهای سالم است. داشتن یک سرمشق خوب به آنها کمک می‌کند که خوشحال باشند و وزن مناسبی داشته باشند. آیا می‌خواهید تغییراتی در خودتان ایجاد کنید؟ پس مطالب زیر را بخوانید:

عادت بد شماره ۱: ایراد گرفتن از خودتان

ایراد گرفتن از ظاهر خودتان به کودک این پیام را می‌فرستد که اعتماد بنفس باید بر اساس میزان تناسب اندام و وزن شخص باشد.

کودکان مخصوصا دختران می‌توانند تحت تاثیر حرفهایی که از مادرشان می‌شنوند، قرار بگیرند. این مسئله ممکن است باعث شود که تصویر خودشان در آینه را دوست نداشته باشند که منجر به داشتن تصویر ذهنی ضعیف از بدنشان و مشکلات مربوط به اعتماد بنفس برای تمام طول عمرشان می‌شود. هر دوی اینها می‌تواند کودک را به سمت عادات ناسالمی‌مانند رژیم غذایی یویو یا افزایش خطر ابتلای او به اختلالات خطرناک تغذیه‌ای سوق دهد.

عادت بد شماره ۲: خوردن احساسی

اگر وقتی ناراحت یا نا امید هستید، غذا می‌خورید تا احساس بهتری داشته باشید به کودکانتان، پیام‌های ناسالم می‌فرستید. به آنها نشان می‌دهید که غذا راهی برای داشتن احساس خوب نسبت به خود است.

در عوض، به دنبال راههای دیگری باشید تا در مواقعیکه مشکل عاطفی دارید، به شما کمک کند. اجازه دهید کودکانتان ببینند که برای داشتن احساس بهتر با دوستانتان حرف می‌زنید یا به پیاده روی می‌روید. آنها عادات سالم و ناسالم را بطور یکسان یاد می‌گیرند.

عادت بد شماره ۳: اس ام اس دادن، ایمیل زدن و صحبت کردن بیش از حد

اگر با تلفنتان سر میز شام می‌روید، منصفانه نیست که به کودکانتان بگویید سر میز شام اس ام اس نفرستند. کاری که انجام می‌دهید پیامی قوی‌تر از آنچه که می‌گویید، برای آنها می‌فرستد.

در مورد وسایل الکترونیکی، قوانین خانوادگی تعیین کنید که همه از جمله والدین، موظف به رعایت آنها باشند.

کودکانی که زمان زیادی را در مقابل صفحات نمایش وسایل الکترونیکی سپری می‌کنند اغلب با مشکل خواب آلودگی، کارایی ضعیف در مدرسه و مشکلات مربوط به وزن مواجه هستند. اما کودکانی که با خانواده شام می‌خورند، کمتر در معرض خطر چاقی قرار دارند.

عادت بد شماره ۴: اهمیت دادن بیش از حد به ظاهر و بدن

اکثرا دختران کوچک با پوشیدن لباسهای تجملی و شیک، تفریح می‌کنند اما کارشناسان می‌گویند که مراقب باشید تا به مهمانی‌های پدیکور، بیشتر از مواقع دیگر اهمیت ندهید. از زمان دخترانه تان، برای جذاب کردن عادات سالم استفاده کنید. به پیاده روی بروید، به او یک ورزش یاد بدهید. کودکتان یاد خواهد گرفت که می‌تواند قوی، محکم و در عین حال یک دختر باشد. بعلاوه متوجه خواهد شد که فعال بودن، بهترین مسکن برای کاهش استرس است. همچنین یادتان باشد همانقدر که از زیباییش تعریف می‌کنید به او بگویید که باهوش و مهربان نیز هست.

عادت بد شماره ۵: نوشیدن الکل برای شاد شدن یا داشتن احساس بهتر

اگر بعد از یک روز بد کاری به خانه بیایید و بگویید “به یک نوشیدنی نیاز دارد” به کودکتان نشان می‌دهید که الکل، یک راه خوب برای کاهش استرس و داشتن احساس بهتر درباره خودتان است. همین مسئله در مورد نوشیدن مقدار زیادی قهوه نیز صدق میکند.

در عوض، راههای سالمتری برای رهایی از استرس یا کسب انرژی پیدا کنید. ورزش، مدیتیشن یا یک سرگرمی آرامش بخش را امتحان کنید و همه خانواده را سرگرم کنید. تمام اینها، راههای مناسبی برای آرام شدن یا شارژ مجدد شما هستند.

عادت بد شماره ۶: تبدیل کردن هر چیز به یک رقابت

اینکه به کودکتان بگویید که بچه‌های دیگر(همسایه‌ها، همکلاسی‌ها یا خواهر و برادرش) از او فعالتر و قویترند، بندرت می‌تواند محرک خوبی باشد. در عوض، حمایت مثبت را امتحان کنید. از او بخاطر اینکه حداکثر تلاشش را کرده، تعریف و تمجید کنید. به او کمک کنید که با خودش رقابت کند و شاهد پیشرفتش باشد. همچنین می‌توانید در پیدا کردن فعالیتی که کودکتان به آن علاقه دارد و انجام آن، به او کمک کنید. با او در مورد اینکه هر روز به تحرک نیاز دارید و چطور این تحرک باعث ایجاد احساس بهتر در شما می‌شود، صحبت کنید.

عادت بد شماره ۷: مشاجره و دعوای همیشگی

اگر شما و همسرتان دائما با هم دعوا می‌کنید، کودکانتان یاد میگیرند که این رفتا ر درست است. اغلب اوقات، استرس باعث دعوا و مشاجره می‌شود.

آیا بخوبی استرس تان را کنترل می‌کنید؟ اگر نه سعی کنید بدنبال چند راه برای مدیریت استرس باشد. شاید بحث کردن باعث شود که در ابتدا احساس بهتری داشته باشید اما کمی‌دیرتر، بدتر می‌شوید. بعلاوه استرس ناشی از دعوا روی کودکان، تاثیر منفی می‌گذارد. ثابت شده که استرس منفی خطر ابتلا به چاقی را افزایش می‌دهد.

عادت بد شماره ۸: بدگویی و شایعات بی اساس

عیب جویی از ظاهر یک نفر یا کارهایش می‌تواند نشانه‌ای از اعتماد بنفس ضعیف باشد. درمورد دخالت کردن چطور؟ از خودتان بپرسید که آیا دلیل خوبی برای این کار دارید. احتمال دارد که این کار جزء عادات شما نباشد در اینصورت لازم نیست کاری انجام دهید و نگرانش باشید.

همین مسئله در مورد زیاده روی در گوش دادن به شایعات هالیوودی در برنامه‌های تلویزیونی و مجلات برای شاد شدن و انرژی گرفتن نیز صدق می‌کند. بجای آن، تلویزیون را خاموش کنید، مجلات را کنار بگذارید و به کودکانتان نشان دهیدکه چطور با روش‌های سالم، انرژی بگیرند و مشکلاتشان را حل کنند. همگی با هم برای دوچرخه سواری یا انجام بازی لی لی بیرون بروید.

اشتباهاتتان را بپذیرید

اگر متوجه شدید که در حضور بچه‌ها، رفتار نامناسبی دارید، به آن توجه نکنید و امیدوار باشید که کودکانتان متوجه آن نشوند. اشتباهتان را بپذیرید و از آن بعنوان یک فرصت آموزنده استفاده کنید. اگر از کودکانتان بخواهید تا در کنار گذاشتن آن رفتار به شما کمک کنند، احتمالا بسیار خوشحال خواهند شد که اگر دوباره آن اشتباه را انجام دادید به شما تذکر دهند و شما نیز هوشیارتر می‌شوید. مطالعات نشان می‌دهند که اگر اعضای خانواده در انتخاب های سالم از یکدیگر حمایت کنند، به احتمال بیشتری به موفقیت دست می‌یابند.

The post عادات بدی که می‌توانند به سلامتی کودک شما آسیب برسانند appeared first on ممتاز نیوز.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.