عبور از قراردادهای یک میلیاردی

جام جم آنلاین: اوضاع فوتبال حسابی در فصل نقل و انتقالات شلوغ شده است و کار به آنجا رسیده که یک مدیر غیرفوتبالی همتای غیرفوتبالی‌اش در تیم رقیب را متهم به این می‌کند که به دلیل بی‌تجربگی بازار را به هم ریخته و از کنترل خارج کرده است.

مدیران استقلال و پرسپولیس در حالی در رقابت آشکار و پنهان برای جذب ستاره‌ها، یکدیگر را متهم به بریز و بپاش‌های غیرمتعارف می‌کنند که خود پیش از این به صراحت اعلام کرده بودند که نمی‌توانند خود را پایبند و متعهد به سقف قراردادها ببینند!

بر اساس آنچه مسوولان اعلام کرده‌اند سقف ۳۵۰ میلیونی قرارداد بازیکنان در سال ۹۰ با احتساب ۱۵ درصد افزایش به ۴۱۰ میلیون تومان رسیده است که اگر در نظر بگیریم این رقم برای بازیکنان ملی‌پوش در سال گذشته ۴۲۰ میلیون تومان بوده است، می‌توان گفت که این سقف امسال حول و حوش ۴۸۰ میلیون تومان می‌گردد.

شما چه فکر می‌کنید؟ آیا می‌توان پذیرفت که بازیکنان و ستاره‌های ملی‌پوش دو تیم سپاهان و ذوب‌آهن با همین مبلغ به پرسپولیس پیوسته‌اند؟ البته از یک نظر پاسخ به این سوال مثبت است، چون به هر حال هیات‌های فوتبال استان‌ها به لحاظ قانونی، قراردادهای خارج از سقف قرارداد را ثبت نمی‌کنند.

اما این ظاهر قضیه است چرا که در پشت پرده قراردادها، مدیران باشگاه‌ها توافق‌های دیگری را به لحاظ مالی با بازیکنان مورد نظر خود انجام می‌دهند تا به ضرب و زور پول نیز که شده، تیم خوب و استخوان‌داری را برای فصل جدید لیگ برتر ببندند. به هر حال وقتی خرج کردن از کیسه دولت باشد، سنگ مفت است و گنجشک مفت تا این وسط با رقابت کاذب ایجاد شده، هزینه‌های سنگینی به باشگاه‌ها تحمیل شود.

موضوع تخطی از سقف قرارداد به اندازه‌ای بدیهی است که رییس فدراسیون فوتبال نیز بر آن صحه می‌گذارد.

علی کفاشیان دیروز در این باره گفت: اخباری را می‌شنویم که تعدادی از بازیکنان از سقف رد شده‌اند، اما برای اثبات آن و ورود فدراسیون فوتبال باید مدارک کافی وجود داشته باشد.

به هر صورت تا زمانی که بین مدیران باشگاه‌ها رقابت کاذب به منظور نتیجه‌گرایی صرف حاکم باشد، نتیجه آن افزایش سالانه رقم‌های قراردادی است که فدراسیون فوتبال نیز اهرمی برای نظارت بر آن ندارد.

حجت‌الله اکبرآبادی – دبیر گروه ورزش


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.