عجایب هفتگانه مدرن+عکس

گردآوری توسط گروه گردشگری ممتازنیوز

انسان از دیرباز در اندیشه مبارزه با طبیعت و فائق‌آمدن بر آن بوده و در این گذار دست به خلق عجایب متعددی زده است. خلق عجایب هفت‌گانه دنیای باستان که برخی از آن‌ها پس از گذشت هزاران سال همچنان پابرجا مانده‌اند، نمونه‌ای از این ادعاست. از سویی علاقه بشر در به یادگار گذاشتن این آثار، احساس نامیرایی را در انسان پرورانده است.

در گذر زمان این میل با اتکا به صنعت و پیشرفت ابزار‌آلات بیشتر شد تا این که به خلق عجایب هفت‌گانه در دنیای مدرن تبدیل شد. آنچه در ادامه می‌خواند، نمونه‌هایی از ابداعات انسان در عصر حاضر است که می‌توان از آ‌ن‌ها به «عجایب هفت‌گانه دنیای مدرن» نام برد.

تونل زیردریایی انگلیس ـ فرانسه

تونل زیردریایی انگلیس ـ فرانسه:

این تونل ۵/۵۰ کیلومتری زیردریایی که از تنگه «دوور» در کانال مانش می‌گذرد، منطقه «فوک استون» انگلیس را به «کوکل» شمال فرانسه متصل می‌کند. عمیق‌ترین نقطه این تونل حدود ۷۵ متر و طول مفید آن در زیر آب حدود ۳۸ کیلومتر است که آن ‌را به طولانی‌ترین تونل زیردریایی جهان تبدیل کرده است. این تونل مخصوص عبور قطار بوده و گردشگران و مسافران می‌توانند با قطارهای تندرو مسیر انگلیس به فرانسه را بپیمایند.

عجایب هفتگانه مدرن+عکس

برج مخابرات تورنتو، کانادا:

این برج ارتباطی و دیده‌بانی که سال ۱۹۷۶ در حومه شهر تورنتو ساخته شد، با ارتفاع ۳۳/۵۵۳ متری به عنوان بلندترین برج جهان در زمان خود شناخته شد. این عنوان به مدت ۳۴ سال به برج تورنتو تعلق داشت تا این که با ساخته‌شدن برج‌های خلیفه و کانتون زمان اقتدار برج تورنتو به پایان رسید. این برج همچنان نمادی از خط هوایی تورنتو و کشور کانادا باقی‌مانده و به یکی از پرجاذبه‌ترین مقصدهای گردشگری این کشور با جذب ۲ میلیون گردشگر در سال تبدیل شده است.

عجایب هفتگانه مدرن+عکس

ساختمان امپایر نیویورک، امریکا:

این آسمان خراش ۱۰۲ طبقه که نشانه‌ای از فرهنگ امریکایی است و سبک معماری «دکو» را یدک می‌کشد، ساختمان ایالتی امپایر نام دارد. امروزه این بنا از دیدنی‌ترین جاذبه گردشگری شهر نیویورک به شمار می‌آید. ارتفاع این آسمان خراش با دکل روی نوک آن ۴۴۳ متر است. این بنا از سال ۱۹۳۱ که سال ساخت آن بود، به مدت ۴۰ سال بلندترین ساختمان جهان لقب گرفت، اما افتتاح برج شمالی مرکز تجارت جهانی در سال ۱۹۷۲ این مقام را از آن سلب کرد.

عجایب هفتگانه مدرن+عکس

پل دروازه طلایی سانفرانسیسکو، امریکا:

این پل معلق که دروازه طلایی نام گرفته است، هنوز یکی از نمادهای بین‌المللی سانفرانسیسکو و حتی ایالات‌متحده امریکاست و آن را زیباترین و خوش‌ عکس‌ترین پل جهان نامیده‌اند. امتداد کلی دروازه طلایی ۲ هزار و ۷۳۷ متر اعلام شده است. در میان بخش‌های پربیننده پل سانفرانسیسکو می‌توان به کابلی با سطح مقطع ۹۳ سانتی‌متر اشاره کرد که از ۲۷ هزار و ۵۷۲ رشته سیم جدا از هم ساخته شده است.

عجایب هفتگانه مدرن+عکس

سد ایتایپو، ‌برزیل ـ پاراگوئه:

سد ایتایپو در رودخانه پارانا حد فاصل برزیل ـ پاراگوئه ساخته شده است این سد به واسطه ظرفیت بالای تولید برق در سال، بزرگ‌ترین سد تولیدکننده برق از نیروی آب در جهان به شمار می‌آید. از رکوردهای این سد می‌توان به تولید ۶۸/۹۴ میلیارد کیلووات برق در سال ۲۰۰۸ اشاره کرد که ۹۰ درصد از برق مصرفی پاراگوئه و ۱۹درصد برق برزیل را تامین کرده بود.

عجایب هفتگانه مدرن+عکس

پروژه‌های عمرانی دلتا و زوییدرزی،‌ هلند:

پروژه دلتا مجموعه فعالیت‌های ساختمانی در حوزه‌های سد، آبگیر، آب‌بند، آبگذر و موج‌شکن است که در ناحیه جنوب غربی هلند برای محافظت از محدوده وسیعی از زمین‌های اطراف دلتای راین ـ مویزه ـ شلت از نفوذ آب دریا ایجاد شده‌اند. سیل‌خیز بودن رودخانه‌ها از قرن‌ها پیش تاکنون از دلایل مهم ایجاد این سد بوده است. هدف از این پروژه کم‌کردن خطوط ساحلی، ایجاد فضایی برای اجرای پروژه زوییدرزی، جلوگیری از نفوذ سیل و ایجاد خشکی‌های بیشتر به منظور توسعه کشاورزی عنوان شده است.

عجایب هفتگانه مدرن+عکس

کانال پاناما، پاناما:

این کانال یک آبراه کشتی‌رو در ۷۷کیلومتری پاناما است که اقیانوس‌های اطلس و آرام را به یکدیگر متصل کرده و مسیر اصلی تجارت دریایی بین‌المللی به شمار می‌آید. کانال پاناما که یکی از بزرگ‌ترین و مشکل‌ترین پروژه‌های مهندسی دریایی است، تاثیر بسزایی در دریانوردی میان این۲ اقیانوس دارد و جایگزین مناسبی برای راه دریایی طولانی و پرخطر تنگه ماژلان در جنوبی‌ترین منطقه آمریکا شده است.

ساخت این کانال به سرپرستی یک مهندس فرانسوی (که پروژه کانال سوئز را نیز انجام داده بود) در سال ۱۸۸۰ آغاز شد و عملیات این پروژه در گذشته به مدت طولانی به خاطر مرگ نزدیک به ۲۲ هزار کارگر به دلیل بیماری‌های گوناگون و رانش زمین متوقف شد؛ آمریکا ادامه پروژه کانال را برعهده گرفت و سرانجام کار ساخت این کانال در سال ۱۹۱۴ و با تلفات ۵ هزار ۶۰۰ کارگر به پایان رسید.

گرد آوری و ویرایش:مجله اینترتی دلگرم

نظر تان را در مورد این مطلب در پایین صفحه در بخش نظرات بنویسید  

+ ۴

مخالفم + ۰


مکانهای تفریحی و تاریخی جهان Rss
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.