عدم تخصیص ارز، بهانه وارد نمایندگان برای افزایش قیمت است

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از ارانیکو در تاریخ دوشنبه ۸ آبان ۹۱،

چکیده: رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی عدم تخصیص ارز را بهانه واردکنندگان برای افزایش قیمت این کالاها در بازار اعلام نمود.

ˈمحمدرضا دیانیˈ مدعی شد که تنها پنج درصد بازار لوازم خانگی کشور در اختیار محصولات اروپایی است و حداقل ۶۰ درصد این بازار در اختیار دو برند کره ای است و واردکنندگان نیز به راحتی ارز این کشور را دریافت می نمایند.

وی با بیان اینکه واردکنندگان عدم تخصیص ارز و نوسانات نرخ ارز را بهانه افزایش قیمت ها عنوان می نمایند، افزود: واردکنندگان در حالی اقدام به افزایش چند میلیون تومانی قیمت بعضی لوازم خانگی کره ای نموده اند که حقوق گمرکی آنها نیز افزایش پیدا نکرده است و گمرک کالای آنها را با تعرفه ارز ۱۲۲۶ تومان ترخیص می نماید.

وی با بیان اینکه یخچالی که تا چندی پیش با قیمت سه میلیون تومان فروخته می شد الان تا هفت میلیون تومان نیز بفروش می رسد، افزود: دولت کره نیز امتیازاتی را برای صادرکنندگان محصولات این کشور قایل شده است ، بنابراین افزایش بی رویه قیمت کالاهای آنها در بازار ایران توجیه ندارد.

دیانی با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان داخلی ،تصریح نمود: حداقل ۴۰ تا ۵۰ درصد مواداولیه این بخش از داخل و ازکارخانجات پتروشیمی یافولادمبارکه تامین می گردد، اما این کارخانجات سهمیه بسیار کمی را در اختیار تولیدکنندگان قرار می دهند که جوابگوی نیاز این بخش نمی باش.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با رد موضوع احتکار لوازم خانگی از سوی تولیدکنندگان ،یادآور شد که واحدهای تولیدی بدلیل نبود مواد اولیه با ظرفیت پائینی در حال تولید می باشند.

وی افزود: از سوی دیگر تا ۱۰ روز پیش واردات قطعات لوازم خانگی با محصول کامل در یک اولویت برای دریافت ارز مبادلاتی قرار داده شده بود، که با تفکیک این دو گروه کالایی از یکدیگر، این مشکل به تازگی برطرف شده است.

دیانی با اشاره به اینکه ۸۵ درصد قیمت همه شده لوازم خانگی را مواد اولیه تشکیل می دهد، ادامه داد: بدلیل مسائل پیش آمده بسیاری از تولیدکنندگان قادر به خرید مواد اولیه نمی باشند ،سازمان حمایت نیز موافق افزایش قیمت در این بخش نمی باش، بنابراین اگر تولیدکنندگان با این وضعیت بخواهند مواد اولیه را خریداری نمایند باید با ۳۰ تا ۴۰ درصد ضرر، تولید نمایند.

گفتنی است،ˈمهدی غضنفریˈ وزیر صنعت، معدن و تجارت چندی پیش در جریان بازدید از مرکز مبادلات ارزی با اعلام خبر توقف ثبت سفارش گروه ۱۰ گفت: کالاهای گروه ۹ و ۱۰ مصرفی ( از جمله لوازم خانگی)هستند و سازمان توسعه تجارت، ثبت سفارش گروه ۱۰ را متوقف نموده و ثبت سفارش گروه ۹ نیز با محدودیت‌هایی صورت می‌گیرد.

وی با بیان این خواسته که انتظار می‌رود مردم همکاری لازم را داشته باشند، عنوان نمود: اولویت‌های ۹ و ۱۰ کالاهای مصرفی کم دوام و بادوام را در بر می‌گیرد، بنابراین باید با اتکا به تولید داخل، کالای ساخت کشور را مصرف نموده و به دولت برای موفقیت در این اقدام مهم کمک کنیم.


ارانیکو – آخرین خبرها و مقالات

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.