عدم واردات کالا با ارز۱۸۰۰تومان

رییس کمیته واردات اتاق ایران گفت :به دلیل کاهش قدرت خرید طبقه متوسط شهرنشین هیچ وارد کننده ای با دلار بیش از ۱۸۰۰تومان کالا وارد نمی کند و دلار بیش از این رقم واکنش روانی بازار به تحولات سیاسی است .

مجیدرضا حریری در گفت وگو با پانا ، اظهار کرد: دلار بیش از ۱۸۰۰تومان دلار واقعی که مصرف کننده بازار از آن استقبال کند نیست و هیچ وارد کننده ای با دلار ۱۸۰۰تومان کالا وارد نمی کند به این دلیل که بازار کشش نداشته و مصرف کننده ای برای آن وجود ندارد.

وی افزود: نگرانی بازار بورس و پس اندازهای کوچک موجب می شود که پس اندازها به سمت بازار طلا ،سکه و دلار که ثبات بیشتری در آن احساس می شود ،هدایت شود تا ارزش سرمایه آنها حفظ شود اما این فشار چندان فشار پر قدرتی نیست .

حریری تصریح کرد: عمده مصرف دلار برای واردات است و ۹۰درصد آنها کالاهای واسطه ای و سرمایه ای است که دولت به هرطریق مجبور است که برای آنها ارز تخصیص دهد .

رییس کمیته واردات اتاق ایران خاطرنشان کرد: در سال گذشته حدود ۷میلیارد دلار واردات برای کالاهای مصرفی انجام شده است و حدود ۱۵میلیارد دلار هم کالای قاچاق به کشور وارد می شود بنابراین نیاز سال گذشته که رونق اقتصادی بیش از سال جاری بوده است حدود ۲۵ میلیارد دلار بوده است .

وی ادامه داد: نیاز سال جاری برای کالاهای وارداتی حدود ۱۵میلیارد دلار است که اگر دلار زیر ۱۸۰۰تومان نباشد هیچ وارد کننده ای به این امر اقدام نخواهد کرد.

حریری تصریح کرد: در حال حاضر کالاهای گران قیمت و لوکس که خریدار پردرآمد دارد به فروش می رسد اما طبقه متوسط شهرنشین که قدرت خریدشان به شدت کاهش یافته خریدار کالایی که با نرخ بیش از ۱۸۰۰تومان به بازار عرضه شود نخواهند بود .

رییس کمیته واردات اتاق ایران گفت : اگر جو روانی بازار که به دلیل اعلام تحریم بانک مرکزی و آغاز تحریم خرید نفت اروپاست ایجاد شده فروکش کند قیمت دلار به آرقام پایین تر از ۱۸۰۰تومان می رسد و در آن شرایط است که وارد کننده به واردات اقدام خواهد کرد.


بولتن نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.