عربستان ممکن است فرو بپاشد

شاهزاده سعودی که بر اثر اختلافات از هیئت بیعت عربستان استعفا کرده است، فاش کرد که ولی‌عهد جدید را شاه بدون مشورت با هیئت بیعت منتصب کرد و احتمال دارد عربستان مانند شوروی از هم بپاشد.

به گزارش فارس، طلال بن عبدالعزیز هجدهمین پسر عبدالعزیز، برادر شاه سعودی در گفت‌وگو با روزنامه القدس العربی تاکید کرد که نگران است عربستان سعودی مانند شوروی از هم فروبپاشد.

 

طلال ۸۰ ساله در این گفت‌وگوی کوتاه با اشاره به مرگ نایف ولی‌عهد سابق و انتصاب سلمان ولی‌عهد جدید گفت: هیئت بیعت که متشکل از شاهزادگان اصلی است، مطلقا به جلسه‌ای دعوت نشد تا برای تعیین سلمان بن عبدالعزیز برای ولی‌عهدی با آن مشورت شود در حالی که کار هیئت بیعت همین است.

 

سفیر ۳۰ سال پیش عربستان در فرانسه افزود: ما‌ه‌هاست که هیئت بیعت جلسه‌ای تشکیل نداده است… تعیین نایف برای ولی‌عهدی (در ۸ ماه گذشته) میخ اول در تابوت هیئت بیعت و حکومت آل سعود بود… ما به مردم درباره مردمی که راه پدرشان را هم نمی‌روند چه بگوییم.

 

اولین وزیر حمل و نقل سعودی و وزیر دارایی عربستان  که هم‌اکنون مقیم یونان است، با اشاره ضمنی به اختلافات شدید حکومتی در عربستان فاش کرد که وی هم‌اکنون در حالتی از اعتکاف است و شاهزادگان بزرگ دیگر نیز ترجیح داده‌اند اکنون سکوت پیشه کنند.

 

این شاهزاده سعودی که سال‌های پیش با تشکیل جنبش شاهزادگان آزاد خواستار ایجاد سلطنت مشروطه در عربستان شده است، تاکید کرد: «آنها [شاه سعودی و حاکمان عربستان] عرف معمول را رعایت نکردند و چیز جدیدی [برای مردم] نیاورده‌اند که با قرن ۲۱ متناسب باشد»… باید جوانان در تحمل مسئولیت‌ها شرکت داده شوند.

 

وی خواسته خود را برای تبدیل حکومت سلطنتی کشورهای عربی به سلطنت مشروطه تاکید کرد و گفت که سلطنت مطلق با تحولات روز همگام نیست.

 

شاهزاده مستعفی از هیئت بیعت عربستان، افزود: چگونه مدعی می‌شوند که مردم عربستان شایستگی بر عهده گرفتن مسئولیت‌های بزرگ را ندارد حال آنکه شاهزادگان بزرگ[ـسال] شایسته این مسئولیت‌ها هستند؟

 

طلال در پایان گفت‌وگوی خود مهمترین بخش سخنانش را بیان و با اشاره به شوروی سابق و فروپاشی آن نگرانی‌اش در این خصوص درباره عربستان اعلام کرد و تاکید کرد که نگران است سالخوردگی و سن بالای مسئولان عربستان سبب شود عربستان نیز مانند شوروی از هم بپاشد.

 

برادر ملک عبدالله تاکید کرد که باید در عربستان پارلمانی منتخب شکل بگیرد و مسئولیت قانون‌گذاری، نظارت و بازخواست را داشته باشد.

 

این سخنان چهار روز پس از مرگ نایف بن عبدالعزیز ولی‌عهد دوم ملک عبدالله صورت می‌گیرد که شنبه گذشته در ژنو سوییس درگذشت.

 

یک روز پس از تشییع نایف، ملک عبدالله بدون مشورت هیئت بیعت که برای همین کار تاسیس شده است، سلمان بن عبدالعزیز حاکم منطقه ریاض را ولی‌عهد خود کرد تا مانع بروز بیشتر اختلافات و علنی شدن آن شود.


بولتن نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.