عرضه ارز به بازار افزایش نیافته

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بینا:دبیر کانون صرافان با بیان اینکه عرضه ارز به بازار افزایش نیافته است، گفت: تغییرات قیمتی بیشتر ناشی از سفته‌بازی و دلالی در بازار ارز و سبب آن سیاست‌های نامناسب اقتصادی است.

مرتضی فرش‌چی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه سفته‌بازی همچنان در بازار ارز وجود دارد، اظهارداشت: یک نوع سفته بازی جزئی در بازار وجود دارد و همین پدیده نوسان نرخ‌ها در بازار را افزایش داده است.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت در سایر بخش‌ها به نوعی بر بازار ارز تاثیرگذار بوده است، افزود: این افزایش قیمت‌ها تا حدودی بر بازار سفته بازی ارز تاثیر داشته و دلالان را ترغیب به فعالیت بیشتر کرده است.

دبیر کانون صرافان در پاسخ به این سوال که آیا عرضه ارز در این مدت افزایش یافته است، گفت: بانک مرکزی به طور مستقیم ارز را به بازار تزریق نمی‌کند و تنها اعلام شده که ارز بعضی کارخانجات و خودرو با نرخ رسمی تامین خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که در این مدت سطح خرید و فروش‌ها در بازار تغییر داشته است، گفت: خیر؛ تغییر نداشته و سفته‌بازی‌ها تغییرات نرخ‌ در بازار را ایجاد می‌کند؛ سفته بازی خود معلول سیاست‌های نامناسب اقتصادی است.

فرش‌چی تصریح کرد: اگر آرامش در فضای اقتصادی ایجاد شود، سفته‌بازی از بین رفته و قیمت ارز تعدیل می‌شود.

بازار ارز از ابتدای سال جاری ملتهب بود و نرخ ارز بیشتر روند افزاشی داشته است. در چند روز قبل قیمت ارز تا ۳۳۵۰ تومان هم رسید. بعداز ظهر روز قبل دلار به ۳۳۱۰ تومان رسید اما صبح امروز قیمت این ارز به ۳۲۶۵ تومان کاهش یافت ولی مجددا به ۳۲۸۵ تومان افزایش یافت.

این نوسانات نشان‌دهنده وجود التهاب در بازار است که به اعتقاد اغلب فعالان بازار و صرافی‌ها، سفته‌بازی و دلالی نوسان‌های شدید را به وجود آورده است. 


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.