عسل طبیعی را بشناسید/ عسل با پروانه بهره‌برداری جعلی هم به بازار آمد

عسل طبیعی را بشناسید/ عسل با پروانه بهره‌برداری جعلی هم به بازار آمد

بسته‌بندی عسل در کارگاه‌ها و زیرزمین‌ها و ریختن آن در کاسه و کوزه باعث جذب میکروب و پایین آمدن کیفیت عسل می‌شود.

 

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: با استفاده از ابزارهایی که بشر مانند حس چشایی و بینایی بشر در اختیار دارد به‌راحتی می‌توان عسل طبیعی را تشخیص داد.

عفت رئیسی سرحدی افزود: باورهایی مانند سوزاندن یا رس نکردن عسل در یخچال برای تشخیص طبیعی بودن آن نادرست است و سن زنبورعسل تأثیری در تیره بودن رنگ آن ندارد. زیرا عمر هر زنبورعسل تنها ۴۵ روز است.

وی خاطرنشان کرد: عسل طبیعی بعد از شش دقیقه جذب خون می‌شود و احساس انرژی‌بخشی به مصرف‌کنده می‌دهد. این در حالی است که در مصرف شکر و سایر شیرین‌کننده این حس وجود ندارد.

رئیسی سرحدی ادامه داد: عسل طبیعی به‌دلیل رطوبت بالایی که دارد، سنگینی خاص خود را دارد و عسل‌های تقلبی رقیق و دارای بوی غیرطبیعی و تند هستند.

وی با توصیه به مصرف‌کنندگان که عسل موم‌دار نخورند، تصریح کرد: به‌دلیل استفاده از پارافین در عاج موم و چسبندگی بقایای آفت‌کش‌ها در موم عسل بهتر است عسل بدون موم مصرف شود.

مدیر اتحادیه زنبورداران یادآور شد: بر روند تولید عسل باید نظارت بیشتری انجام شود تا از نگاه شفابخش و اعتقادی مردم به این محصول کاسته نشود.

رئیسی سرحدی تأکید کرد: بسته‌بندی عسل در کارگاه‌ها و زیرزمین‌ها و ریختن آن در کاسه و کوزه باعث جذب میکروب و پایین آمدن کیفیت عسل می‌شود و بارها از صنایع غذایی، اداره استاندارد و بهداشت درخواست تجمع بر نظارت بر تولید عسل را خواستار شدیم.

وی اظهار داشت: تولیدکنندگان متفرقه به‌صورت غیرواقع یک عدد جعلی بر روی بسته‌بندی محصول خود زده و عملاً پروانه بهره‌برداری و بهداشت ندارند و به‌صورت مرتب بر روی دارندگان پروانه نظارت نمی‌شود.

رئیسی سرحدی در پایان گفت: ۹۰ درصد تولیدکنندگان عسل علامت استاندارد اجباری را نداشته و تنها پنج برند دارای این علامت هستند./

 

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

N-910726-01

تشکل ها

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.