عشایر همدان نیازمند حمایت مسئولان/ تولید شش‌هزار تن گوشت توسط عشایر همدان

عشایر همدان نیازمند حمایت مسئولان/ تولید شش‌هزار تن گوشت توسط عشایر همدان

عشایر استان همدان با تولید شش‌هزار تن گوشت و دوهزار و ۵۰۰ تن شیر، ۲۰ درصد گوشت استان را تأمین می‌کنند. این در حالی است که با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند.

رئیس سازمان امور عشایر استان همدان در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: عشایر استان با دوهزار و ۵۰۰ خانوار ۱۲ هزار نفر هستند که در مناطق مختلف در حال فعالیت هستند.

یزدانی افزود: عشایر با تولید شش‌هزار تن گوشت قرمز و دوهزار و ۵۰۰ تن شیر، ۲۰ درصد گوشت همدان را تأمین می‌کنند، اما با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند.

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه یک‌پنجم گوشت استان را تأمین می‌کنند، اما یک‌دهم مراتع در اختیار آنها است که با توجه به اینکه ۴۶۰ هزار رأس دام دارند، این مراتع پاسخگوی نیاز آنها نیست.

یزدانی ادامه داد: خشکسالی و فقر مراتع باعث شده عشایر برای خوراک دام‌هایشان علوفه خریداری کنند که با توجه به کمبود و هزینه بالای آن، امکان خرید برای آنها مشکل است.

 

لزوم توجه بیشتر مسئولان به حل مشکلات عشایر

رئیس امور عشایری همدان تصریح کرد: مشکل دیگر عشایر فروش دام‌هایشان به دلالان است که با قیمت بسیار پایینی از آنها خریداری می‌کنند و با قیمت گزاف به مصرف می‌رسانند که این می‌طلبد برای حل این مسئله سازوکاری عملی تعریف شود.

وی یادآور شد: تعاونی عشایر به‌دلیل کمبود نقدینگی، بودجه و کمبود نیرو، قدرت آنچنانی برای حل مشکلات عشایر ندارد و از مسئولان انتظار می‌رود در سال تولید ملی از این قشر فعال حمایت بیشتری کنند.

 

۱۰۰ درصد عشایر استان زیر پوشش خدمات درمانی هستند

یزدانی تأکید کرد: عشایر استان ۱۰۰ درصد تحت پوشش خدمات درمانی قرار دارند که از این حیث رتبه او کشوری از آن همدان است.

وی در پایان اظهار داشت: برای حل مشکلات عشایر هرچه زودتر در روستاهای خالی از سکنه که از نظر زیربنایی آماده هستند، اسکان داده شوند./

 

خبرنگار: فرید مرادی

A-910626-06

کشاورزی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.