“عشق ممنوع” این بار در سیما!

۲۴ آبان ،

روزنامه جوان نوشت: پاییز سال ۹۰ بود که شبکه «جم تی وی» در رقابت با سایر شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای، توانست با مبلغی هنگفت سریال تلویزیونی ترکیه‌ای «عشق‌ممنوع» را که به سفارش کانال «دی» ترکیه تولید شده بود، بخرد.

 

iMark

 

پخش این سریال از تابستان سال گذشته باعث شد شبکه جم رونق بگیرد و این شبکه در عرض چند ماه تعداد شبکه‌های خود را از دو شبکه به بیش از ۱۰ شبکه برساند. سریال، راوی خیانتی خانوادگی بود که با گره‌های درامی متعدد توانسته بود بینندگان زیادی را همرا خود کند.

 

پرمخاطب‌شدن سریال «عشق ممنوع» باعث شد که این شبکه برای سایر ساعت‌های پخش خود هم سریال‌های ترکیه‌ای خریداری کند. ادامه این روند پیامد دیگری هم داشت و سبب شد مخاطبان ایرانی دیگر به داستان‌های سراسر خیانت ترکیه‌ای عادت کنند و پای ثابت سایر سریال‌های ترکیه‌ای که به آنتن شبکه‌های فارسی‌‌طلبان ماهواره می‌رود، شوند.

 

شاید همین تغییر ذائقه باعث شده تلویزیون ما به جای اینکه در تلاش برای بازگشت مخاطبان به سمت سریال‌های تولید داخل باشد، روش‌های شبکه‌های ماهواره‌ای را الگوی خود قرار دهد و خرید و پخش سریال ترکیه‌ای را برای کنداکتور شبانه خود در نظر بگیرد.

 

سریال ۵۵دقیقه‌ای «قطره‌ای عبرت» که از شنبه این هفته روی آنتن شبکه سه رفته، در ۱۴۴ قسمت قرار است از این به بعد شنبه تا پنج‌شنبه به جز چهارشنبه‌ها در ساعت ۱۹:۴۵ پخش شود.

 

سریال ماجرای عدنان، مجری خبری شبکه‌ای پربیننده است که از اتفاقات شهر گزارش تهیه می‌کند. او به همراه همسر خود در شهری کوچک زندگی می‌کند و روزی به اشتباه فریب افرادی را می‌خورد که در مقابل آزار و اذیت مردم خود را بی‌گناه جلوه می‌دهند. در ادامه داستان او نسبت به همسر باردار خود بی‌توجه می‌شود و همسرش بر اثر خیانت عدنان جان خود و بچه‌اش را از دست می‌دهد و. . . .

 

نکته جالب توجه در خصوص سریال این است که عدنان نام شخصیت مرد سریال ترکیه‌ای «عشق ممنوع» بود که در سریال جدید سیما به رغم سریال ابتدایی، اوست که به همسرش خیانت می‌کند.

 

پرسشی که در این میان مطرح می‌شود، این است که تلویزیون به جای تولید سریال‌های پر‌مخاطب و افزایش بینندگان چرا به دوبله سریال‌های ترکیه‌ای و پخش آنها می‌پردازد؟

 

از طرف دیگر حتی اگر سیما برای رقابت با شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای، دوبله و پخش سریال‌ها ترک را برنامه خود قرار داده، به دلیل نبود ممیزی و سانسور این سریال‌ها در شبکه‌های آن‌ور آبی، باز هم این شبکه‌ها ماهواره‌ای هستند که پیروز میدان می‌شوند نه سیما.

منبع: افکارنیوز

فرهنگ و ادب
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.