عصرها بهترین زمان ورزش کردن

توصیه علمی مبنی بر این است که افراد شب قبل از ورزش مواد قندی و نشاسته‌هایی که دیر جذب هستند مانند نان، سیب زمینی، برنج و …. مصرف کنند و ۱ تا ۲ ساعت قبل از ورزش مواد قندی ساده مانند خرما، موز، شکلات استفاده شود.

مسؤول کمیته درمان هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان گفت: زمان مناسب برای ورزش به شاخص‌های مختلفی بستگی دارد ولی از لحاظ پزشکی عصرها بهترین زمان ممکن است.

دکتر احمد باقری مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: مصرف مواد قندی سبب کاهش گرفتگی عضلات می‌شود همچنین نوشیدن مایعات در حین ورزش راهی مناسب برای جلوگیری از گرمازدگی است.

وی بای بیان اینکه زمان ورزش به وضعیت جسمانی، شرایط آب و هوایی، مقدار آلودگی هوا و شرایط شغلی بستگی دارد، افزود: بهترین زمان ورزش عصرها است و این زمان به دلیل فاصله زمانی با تغذیه اصلی روز یعنی ناهار است زیرا در این شرایط فرد دچار کاهش قند خون نمی‌شود همچنین دفع آب در این زمان کمتر است.

وی افزود: به طور کلی فرد هر زمانی که برایش میسر است باید ورزش کند و زمان صد در صد مطلقی وجود ندارد، اما عصرها برای ورزش توصیه می‌شود.

مسؤول کمیته درمان هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان با بیان اینکه ساعات ۱۰ صبح تا ۱۶ عصر توصیه نمی‌شود، تصریح کرد: برای سالمندان زمانی پیشنهاد می‌شود که نور کافی وجود داشته باشد که شخص دچار زمین خوردگی و آسیب دیدگی نشود و شرایط دسترسی به وسایل پزشکی مورد نیاز را داشته باشد.

این متخصص پزشکی ورزشی در رابطه با زمان ورزش و مصرف مواد قندی تصریح کرد: ورزش در صبح زود منعی ندارد، اما مقدار قند خون بایستی مناسب بوده تا فرد دچار گرفتگی عضلات نشود.

وی ادامه داد: توصیه علمی مبنی بر این است که افراد شب قبل از ورزش مواد قندی و نشاسته‌هایی که دیر جذب هستند مانند نان، سیب زمینی، برنج و …. مصرف کنند و ۱ تا ۲ ساعت قبل از ورزش مواد قندی ساده مانند خرما، موز، شکلات استفاده شود.

وی در خصوص گفته‌های عامه مردم که نوشیدن در خلال ورزش مشکل ایجاد می‌کند، گفت: این صحبت‌ها پشتوانه علمی ندارد و نوشیدن مایعات در حین ورزش ضروری است همچنین مایعات با سرمای حدود ۴ درجه پیشنهاد می‌شود.

مسؤول کمیته درمان هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان در خصوص گرمازدگی تصریح کرد: گرمازدگی یک بیماری است، ورزش کردن در هوای گرم سبب بالا رفتن دمای بدن می‌شود و علائم ابتدایی آن تعریق کم بدن، خشکی و قرمزی نسبی پوست، احساس خستگی زیاد، تاری دید و افت سطح هوشیاری است و ورزش در مکان‌های خنک تر، نوشیدن مایعات، پوشیدن لباس ورزشی نخی کمی آزاد با امکان گردش هوا و تبادل گرمای بدن از جمله راه‌های جلوگیری از گرمازدگی به شمار می‌رود.

وی درباره کمک‌های اولیه به ورزشکار گرمازده خاطرنشان کرد: نخستین کار، انتقال شخص گرمازده به مکان خنک و دور از تابش خورشید است و پس از آن نوشاندن مایعات خنک و کمک به پایین آوردن حرارت بدن و همچنین استفاده از دوش آب سرد توصیه می‌شود و اگر با این کارها حال ورزشکار بهبود پیدا نکرد باید فرد را به مرکز درمانی منتقل کرد.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.