عضویت در شبکه‌های اجتماعی جرم نیست/ سیاست ما اعمال حداقل فیلترینگ است

۵ م دیماه ،

دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور گفت: سیاست ما اعمال حداقل فیلترینگ خواهد بود، اما قطعا فیلترینگ‌هایی وجود خواهد داشت که آن هم برای رفع مشکلاتی که در فضای مجازی وجود دارد، اعمال می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، مهدی اخوان دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در نشست خبری امروز خود در خصوص فیس‌بوک گفت: فیس بوک به عنوان یک شبکه اجتماعی در حال فعالیت است و از نظر ما این شبکه اجتماعی با دیگر شبکه‌های اجتماعی هیچ تفاوت خاصی ندارد، لذا همان‌گونه که قبلا اعلام کرده‌ایم سیاست ما تغییری نکرده است.

وی افزود: عضویت در شبکه‌های اجتماعی به صورت طبیعی جرم نیست؛ همان‌گونه که قوانین جمهوری اسلامی ایران عضویت در شبکه‌های اجتماعی را جرم نمی‌داند اما دور زدن سامانه فیلترینگ کشور جرم محسوب می‌شود. شما باید این دو موضوع را از یکدیگر تفکیک کنید. همه متخصصان امر اصل شبکه‌های اجتماعی را تبلیغ کرده و با موجودیت آن‌ها موافق می باشند.

اخوان ادامه داد: این شبکه‌ها توسط تیم‌های مختلف و با اهداف خاصی راه‌اندازی می‌شوند و فیس‌بوک از این قاعده مستثنی نیست.

وی تصریح کرد: فیس‌بوک هر چند موارد بسیار مفیدی دارد اما از سویی هم دارای مضرات قابل توجهی نیز هست.

اخوان با بیان این که شورای فضای مجازی ملی کشور باید به صورت کلی راجع به شبکه‌های اجتماعی و نظام پالایش کشور به بررسی و کار کارشناسی دقیق بپردازد، افزود: لازم است تا نسبت به این موضوع به صورت عملیاتی تصمیم‌گیری شود.

وی با بیان اینکه ما مدعی نیستیم که پالایش صورت گرفته در کشور یک فیلترینگ ایده آل است، تصریح کرد: ما از اصل فیلترینگ دفاع می‌کنیم چرا که هیچ کشوری نیست که بدون اعمال سیاست‌های خود در خصوص دسترسی به محتوای اینترنت کشورش اقدام کند.

اخوان تأکید کرد: ما نیز با توجه به مناسبات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی که در سیاست‌های خود داریم در خصوص این مهم، اقدامات قابل توجهی انجام خواهیم داد و نمی‌گذاریم که هر محتوای مبتذلی در دسترس کودکان قرار بگیرد.

وی گفت: ما معتقد هستیم که نظام فیلترینگ در کشور می‌تواند بهتر از نظام فیلترینگی کنونی در دستور کار قرار گیرد.

اخوان با بیان این که در مقام اجرا برخی تیم‌های مجری با توجه به محدودیت‌های دانشی که دارند می‌توانند سبب نارضایتی مردم شوند، افزود: ما نیز در حال چاره اندیشی برای رفع این ناراحتی‌ها در فضای مجازی کشور بوده و به دنبال راه حلی فنی هستیم که ضمن منع دسترسی اشخاص مختلف به محتوای متضرر، فضای عاری از این گونه تخلفات شویم.

دبیر شورای عالی مرکز ملی فضای مجازی کشور در خصوص شکل‌گیری پژوهشکده محتوا در پژوهشگاه فضای مجازی گفت: پژوهشکده فضای مجازی دارای ۴ پژوهشکده ارتباطات، فناوری اطلاعات، مدیریت و امنیت است.

وی افزود: چنان‌چه بخواهیم در حوزه فضای مجازی، یک پژوهشکده به ۴ پژوهشکده فعلی اضافه کنیم، عملا به مواردی که در پژوهشکده فضای مجازی مورد نظر ما نیز هست که بتواند تمامی برنامه‌ها را پوشش دهد نیاز داشتیم و لذا به ایجاد پژوهشکده‌ای تحت عنوان پژوهشکده محتوا اقدام کردیم.

اخوان در خصوص پخش برنامه‌های رادیو و تلویزیون گفت: طبق قانون اساسی، شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی و برنامه‌های رادیو و تلویزیونی در انحصار صدا و سیماقرار دارد  و این موضوع تصویب شده است؛ لذا هر گونه فعالیت در این حوزه باید با هماهنگی صدا و سیما انجام شود.

وی در ادامه با اشاره به دیگر عملکرد پژوهشگاه فضای مجازی اظهار داشت: تقسیم بودجه دستگاه‌های مختلف کشور در طرح‌های فضای مجازی یکی از وظایف این پژوهشگاه است اما در خصوص بودجه آینده هنوز تعیین و تکلیف انجام نشده است.

اخوان در خصوص اجرای شبکه ملی اطلاعات در کشورمان گفت: در مورد شبکه ملی اطلاعات دو موضوع در حال پیگیری است یکی بحث خدمات دولت الکترونیک است که این خدمات هم جزیی از شبکه ملی اطلاعات بوده و تمام دستگاه‌ها ملزم می باشند که اطلاعات خود را از طریق این شبکه به اشتراک بگذارند.

وی افزود: موضوع دیگر ارائه خدمات باند پهن به مردم بوده که  این مورد، اولین اقدام عملی برای تحقق شبکه ملی اطلاعات است.

اخوان در خصوص سرعت اینترنت در کشورمان و افزایش آن گفت: اگر شرکت‌های خصوصی در این مسئله ورود کنند این مهم عملی خواهد شد و مسئولان برای ارائه خدمات به مردم هیچ‌گونه تردیدی ندارند و تنها در ارایه خدمات توسط دولت یا بخش خصوصی اختلاف سلیقه وجود دارد.

وی با اشاره به اختصاص صفحه‌ای با عنوان khamenei.ir در فیس بوک گفت: تاکنون هیچ اطلاعیه‌ای از دفتر مقام معظم رهبری دربارهٔ حضور در فیس بوک به دست ما نرسیده و پیش از این هم شاهد این چنین حرکات خودجوش بوده‌ایم.

اخوان در خصوص سیاست‌های پژوهشگاه فضای مجازی گفت: سیاست ما اعمال حداقل فیلترینگ خواهد بود، اما قطعا فیلترینگ‌هایی وجود خواهد داشت که آن هم برای رفع مشکلاتی که در فضای مجازی وجود دارد، اعمال می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: قطعا مرکز ملی فضای مجازی در حوزه سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری تمرکز خواهد کرد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.