عضویت رسمی عربستان در بریکس

با آغاز سال جدید میلادی، عربستان آغاز رسمی عضویت کامل خود در گروه بریکس را اعلام کرد.

عضویت رسمی عربستان در بریکس

به گزارش ممتاز نیوز، تلویزیون سعودی گزارش داد که پادشاهی این کشور آغاز رسمی عضویت کامل خود در گروه بریکس را اعلام کرد.

به گزارش روسیا الیوم، بریکس که تا به امروز شامل روسیه، برزیل، هند، چین و آفریقای جنوبی بود، در جریان نشست سران خود در ژوهانسبورگ در آگوست گذشته توافق کرد که عربستان سعودی به همراه امارات، مصر، ایران و اتیوپی از سال ۲۰۲۴ به این گروه بپیوندند.

فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی در جریان شرکت در نشست ژوهانسبورگ با بیان اینکه عربستان سعودی از دوستی، روابط تجاری و مشارکت راهبردی قوی با کشور‌های شورای بریکس برخوردار است، گفت: عربستان سعودی بر اهمیت فعال کردن اقدامات جمعی و چندجانبه تاکید می‌کند و مشتاق به انجام مسئولیت‌های خود برای حفظ همکاری‌های بین المللی است.

روسیه ریاست گروه بریکس را در سال جاری بر عهده گرفت و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سخنرانی به همین مناسبت گفت: مصر، ایران، امارات، عربستان سعودی و اتیوپی به عنوان اعضای جدید به بریکس ملحق شده اند. ما تمام اقدامات ممکن را برای تسهیل ادغام هماهنگ شرکت کنندگان جدید در همه اشکال فعالیت‌های آن انجام خواهیم داد.

از اول ژانویه ۲۰۲۴، پنج کشور جدید به گروه بریکس ملحق شدند که ۳ کشور عربی شامل امارات، عربستان سعودی و مصر هستند که در بین کشور‌های دارای اقتصاد پیشرو در جهان طبقه بندی می‌شوند.

طبق داده‌های بانک جهانی، شش کشور جدید آرژانتین، مصر، ایران، عربستان سعودی، امارات و اتیوپی ۳.۲۴ تریلیون دلار به اقتصاد گروهی که از سال ۲۰۲۴ به «بریکس پلاس» تبدیل می‌شود، اضافه خواهند کرد.

علاوه بر این، باید توجه داشت که کشور‌های جدید دارای منابع زیرزمینی عظیمی مانند نفت و گاز هستند که نقش و جایگاه بریکس را در اقتصاد جهانی ارتقاء خواهد داد.

انتهای پیام/


جهان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.