عضو کمیته پیگیری حوادث ۲۲ بهمن قم: معلوم نیست گزارش تا پایان سال نهایی شود

۲۱م اسفند ،

فاطمه استیری: منصور حقیقت‌پور در خصوص آخرین وضعیت پیگیری حوادث روز ۲۲ بهمن شهر قم و اخلال در سخنان رییس مجلس با بیان اینکه گزارش هنوز به جمع بندی مناسب نرسیده است، گفت: درست است که ما عنوان کرده بودیم که گزارش دو هفته ای یا تا اواخر این هفته کامل می گردد ولی اهمیت این موضوع و بررسی ابعاد و جوانب آن زمان بیشتری را می‌طلبد.
وی در گفت و گو با خبرآنلاین تصریح کرد: کمیته دائما پیگیر این موضوع است اما ترجیح ما این است که به سبب اهمیت موضوع دقت و صحت را فدای سرعت و زمان بندی نکنیم و بعد از تکمیل دقیق گزارش آن را ارائه دهیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا به سرنخ هایی از عوامل اصلی این اخلال گری رسیده‌اید، گفت: جزئیات گزارش را در حال حاضر نمی توانم بیان کنم باید اجازه داد تحقیقات تا مرحله نهایی کامل شود بعد از آن گزارش را ارائه خواهیم کرد.
وی در خصوص اظهارات بعضی مسئولان شهر قم مبنی بر سازماندهی بودن این اتفاق نیز می گوید باید گزارش کامل شود هرگونه بیان جزئیات از این گزارش روال کار را با مشکل روبرو خواهد کرد.

پیش از این عوض حیدرپور عضو کمیسیون امنیت ملی با تاکید بر اینکه طبق گزارش کمیته بررسی کننده اتفاق ۲۲ بهمن روز قم، اختلال در سخنرانی رئیس مجلس با برنامه ریزی و سازماندهی شده بوده است، گفته بود: در جریان اتفاق قم عوامل متعددی دخالت داشتند که شناسایی شده اند. برنامه ریزی آنها به این صورت بوده که صرفا برای یکی دو روز برنامه نداشتند بلکه برای کل سیستم برنامه دارند.(اینجا)
اما در حالی که حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و عضو این کمیته بیان کرده بود قطعا گزارش نهایی کمیته تا پیش از پایان سال جاری نهایی می گردد(اینجا) اما حقیقت پور درخصوص زمان نهایی شدن این گزارش نیز عنوان کرد باید امیدوار بود تا قبل از پایان سال گزارش کامل شود اما هنوز نمی توان زمانی را برای این گزارش مشخص کرد.
بنا به نقل از این عضو کمیته پیگیری حوادث قم این کمیته دیدارهایی را با مسئولان استان و دیگر مقامات کشوری و وزارت اطلاعات و مراجع عظام داشته است و این دیدارها را ادامه خواهد داد تا نتیجه نهایی حاصل شود.
در مراسم ۲۲ بهمن شهر قم گروهی با شعار بصیرت بصیرت و پرتاب مهر به سوی جایگاه سخنرانی مانع ادامه صحبت‌های رئیس مجلس شدند. به دنبال این اتفاق، مراجع تقلید در تماس های تلفنی با علی لاریجانی از این اقدام ابراز تاسف کردند. آیت الله جوادی آملی از مراجع تقلید نیزاین اقدام را «حرام شرعی» خواند.
پس از این حوادث، بهارستانی ها کمیته ویژه ای برای پیگیری این حوادث با عضویت حقیقت پور، نقوی حسینی، دواتگری و جهانگیرزاده تشکیل دادند. این کمیته در اولین اقدام ابعاد مختلف آن را با حضور وزیر کشور معاونین وزارت اطلاعات و ناجا و همچنین مقاماتی از سپاه انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار داد.

این کمیته همچنین تاکنون چند سفر را به قم داشته است که طی آن اعضای کمیته با شورای تامین شهر قم نشست مشترکی را برگزار کردند، از سوی دیگر از آنجا که بعضی از مسوولان انتظامی استان قم معتقد بودند این اتفاق از پیش ساماندهی شده بود، کمیته پیگیری حوادث ۲۲ بهمن قم در ادامه دیدارهای مشترک خود با فرمانده سپاه استان قم و معاون برنامه ریزی این شهر، مسوول اطلاعات و مسوول حفاظت سپاه قم و همچنین فرماندار این شهرستان جلسه ای برگزار کرده که هنوز نتیجه آن منتشر نشده است.
این کمیته همچنین دیدارهایی با مراجع عظام نیز داشته است که بنا به نقل از حقیقت پور نظرات این علما و بزرگان در گزارش نهایی کمیته لحاظ خواهد شد.
دیدار با بازداشت شدگان این اتفاق یکی از اقدامات کمیته بوده است اما مسئولین اعلام نتیجه نهایی را به دیدارها و نشست های بیشتر موکول کرده اند.
به جز کمیته تشکیل شده در مجلس، استاندار قم هم کمیته ویژه ای با عضویت دستگاه های عضو شورای تامین استان تشکیل داده و موضوع را بررسی می کند. کمیته‌ای که بنا به نقل از حقیقت پور ارتباطی با کمیته ویژه مجلس ندارد و تاکنون دیدار و رایزنی مشترکی بین این دو کمیته صورت نگرفته است.

اوایل اسفندماه نیز سخنگوی قوه قضاییه از دستگیری عاملان این اتفاق و بررسی موضوع و آزادی تعدادی از دستگیر شدگان مرتبط با اتفاق ۲۲بهمن در قم با قید وثیقه خبر داد.

همچنین مهدی دواتگری عضو کمیته ویژه بررسی اتفاق قم گفت که این کمیته فعلاً به جمع‌بندی نرسیده است.
وی در پاسخ به این سؤال که گزارش کمیته ویژه بررسی اتفاق قم چه زمانی در مجلس قرائت خواهد شد، به فارس گفت: فکر نمی‌کنم این گزارش قرائت شود.

/۲۷۲۲۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.