عقب‌نشینی آژانس انرژی اتمی از تعهدات خود نسبت به ایران

ایران > سیاست‌خارجی– گروه سیاسی:
علی اصغر سلطانیه با اشاره به مذاکراتی که اخیرا بین ایران و آژانس انجام شده گفته است که مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ماه گذشته با درخواست ایران مبنی بر اینکه اسناد فعالیت‌های نسبت داده شده به ایران، به مقامات کشورمان ارائه شود، موافقت کرد اما بعد، از این مصالحه عقب‌نشینی کرده است.

اشاره او به بحث مطالعات ادعایی است که از سال ۱۳۸۶آژانس و غرب روی آن مانور می‌دهند و هیچ سندی را هم درباره این مطالعات به ایران نداده‌اند.مطالعات ادعایی اصطلاحی است که پس از توافق موسوم به مدالیته بین ایران و آژانس، وارد پرونده هسته‌ای ایران شد. براساس مدالیته قرار بود آژانس تمام ابهامات خود را در هفت محور به ایران ارائه دهد و در مقابل اگر ایران به این موارد پاسخ داد و انحرافی مشاهده نشد، پرونده ایران به حالت عادی دربیاید. ایران به این هفت محور پاسخ داد اما غرب ادعا کرد که به اسناد جدیدی در یک لپ تاپ ایرانی دست یافته که نشان می‌دهد ایران از فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای خود منحرف شده و به مطالعاتی دست زده که هدف این مطالعات نظامی بوده است و بنابراین پرونده ایران نباید به حالت عادی برگردد.

سلطانیه گفته است که دو مقام عالی‌رتبه آژانس در تازه‌ترین دور مذاکرات در‌ماه گذشته درخواست مهم ایران در توافق ساختاری درباره همکاری درخصوص اتهامات مربوط به ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌‌ای را پذیرفتند اما در پایان نشست از آن عقب‌نشینی کردند.
متن مذاکرات (دوم اسفند ۱۳۹۰) بین ایران و آژانس نیز نشان می‌دهد که آژانس با ذکر عبارت «درصورت اقتضاء» درصدد فرار از هرگونه تقاضا برای قرار دادن اسناد در اختیار ایران بوده است.

محمد البرادعی، مدیرکل پیشین آژانس نیز در کتاب خاطرات خود در سال ۲۰۱۱نوشته که به‌طور مستمر منبع اطلاعات ادعایی ارائه شده علیه ایران را تحت فشار می‌گذاشتم تا به ما اجازه دهد رونوشت آنها را در اختیار ایران قرار دهیم.وی نوشته که به منابعی که اطلاعات ادعا شده را ارائه داده‌اند، گفته است که چطور می‌توان بدون افشای اتهامات علیه کسی او را متهم کرد؟ سلطانیه تأیید کرد که مسئله حل نشده دیگر بین ایران و آژانس این است که آیا تحقیقات آژانس بی‌نهایت خواهد بود یا خیر؟

ایران فهرستی از موضوعاتی را که می‌خواهد تحقیقات آژانس به آنها محدود باشد، به این نهاد ارائه داده و گفته که هر زمان که به سؤالات پاسخ داد و اطلاعات مورد تقاضا را ارائه کرد آن مسئله پایان یافته اعلام شود اما آژانس اصرار دارد که بتواند به موضوعاتی که پیش‌تر درباره‌اش مذاکره شده، مجددا برگردد.

توقف غنی‌سازی ۲۰ درصد به شرط لغو تحریم‌ها

علی اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از پیشنهاد ایران برای توقف غنی‌سازی ۲۰درصدی در ازای لغو تحریم‌ها خبر داده اما در عین حال گفته که ایران مخالف خواسته غرب برای بستن سایت غنی‌سازی‌ فوردو است. این پیشنهاد موضوع تازه‌‌ای نیست و پیش‌تر در مذاکراتی که فروردین‌ماه امسال در استانبول برگزار شد مطرح شده بود. به گفته سلطانیه، این پیشنهاد بار دیگر در مذاکرات غیررسمی هم که اخیرا بین سعید جلیلی و کاترین اشتون در استانبول انجام شده، مطرح شده است.

بعد از این مذاکرات، فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان هم در یک سخنرانی که در کنفرانس سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشت خطاب به غرب گفته بود که روی غنی‌سازی ۲۰درصدی ایران متمرکز نشوید و آن را یک خطر تلقی نکنید؛ چراکه عمده غنی‌سازی ایران در حد ۳٫۵درصد خواهد بود. ایران غنی‌سازی ۲۰درصد را برای تولید رادیو داروها انجام می‌دهد و اعلام کرده درصورتی‌که آژانس طبق تعهدات خود این سوخت را تأمین کند، غنی‌سازی‌ ۲۰درصد را متوقف خواهد کرد.

علی‌اصغر سلطانیه در گفت‌وگویی که با اینترپرس سرویس انجام داده و ایسنا بخش‌هایی از آن را منتشر کرده گفته است که ما آماده‌ایم غنی‌سازی ۲۰درصدی را تعلیق کنیم، مشروط بر اینکه یک گام متقابل سازگار با آن را مشاهده کنیم، اگر ما این کار را انجام دهیم، نباید تحریم‌ها وجود داشته باشد.

فوردو را تعطیل نمی‌کنیم

او به یکی از درخواست‌های غیرحقوقی غرب در مذاکرات اشاره کرده و گفته که غیرممکن است که ما انتظارات آنها برای تعطیلی فوردو را بپذیریم.سایت هسته‌ای فوردو تحت نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کار می‌کند و هر زمانی که بازرسان آژانس خواسته‌اند از این سایت بازدید کرده‌اند. در گزارش اخیری که یوکیا آمانو دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز منتشر کرد با جزئیات به کیفیت فعالیت این سایت پرداخته بود که حکایت از فعالیت این مرکز هسته‌ای زیرنظر آژانس داشت.

سلطانیه گفته است که مهم‌ترین چیز در گزارش آژانس این بود که درصد بالایی از اورانیوم با غنای ۲۰درصد برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران به پودر تبدیل شده است.تبدیل‌شدن اورانیوم با غنای ۲۰درصد به پودر برای استفاده در صفحات سوخت امکان فراوری مجدد آن را به‌صورتی که برای سطوح نظامی استفاده شود از بین می‌برد.

این دیپلمات ایرانی اظهار داشته که نمایش قابلیت فنی ایران برای انجام چنین فراوری‌ای که ظاهرا آمریکا و دیگر دولت‌های ۱+۵را متعجب کرده، درخواست ۱+۵برای انتقال کل ذخایر ۲۰درصدی به خارج از کشور را نامربوط کرده است. اوافزود: این قابلیت نشان می‌دهد که ما به سوخت دیگر کشورها نیاز نداریم. پیش از این گروه ۱+۵ درخواست مبادله سوخت و انتقال کل ذخایر ۲۰درصدی ایران را به یک کشور ثالث مطرح کرده بود که در مذاکرات تهران بین ایران، برزیل و ترکیه، توافق شد مبادله سوخت در کشور ترکیه انجام شود اما غرب بهانه تراشی کرد.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.