عقب نشینی اروپا از تحریم گاز ایران

به گزارش ممتازنیوز به نقل از مهر، وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا روز گذشته با تصویب طرحی، پس از تحریم نفت خام، این بار خرید و واردات گاز و برخی از محصولات گازی از ایران را تحریم کرده اند.
بر اساس این طرح علاوه بر تحریم گاز، شرکت‌هایی که با صنایع نفت و گاز ایران هم فعالیت و یا سرمایه گذاری مشترک داشته باشند مشمول جریمه و تحریم های بین المللی خواهند شد.
با وجود تصویب این طرح در اتحادیه اروپا و در فاصله کمتر از ۲۴ ساعت، تلاش‌هایی به منظور معافیت شرکت استات اویل هیدروی نروژ از زیر بار این تحریم‌های جدید گازی آغاز شده است.
تا پیش از تصویب طرح تحریم گاز ایران، شرکت استات اویل هیدروی نروژ به واسطه مشارکت در طرح توسعه فاز ۶ تا ۸ پارس جنوبی و از محل قراردادهای بیع متقابل روزانه اقدام به واردات چندین هزار تن گازمایع و برخی از برش‌های گاز طبیعی از ایران می کرد.
اما با تصویب تحریم‌های جدید، این شرکت نفتی در صورت عدم واردات گاز مایع با زیان‌های هنگفت روبرو خواهد شد و از این رو، رایزنی‌هایی برای معافیت این شرکت نروژی از تحریم‌های جدید گازی ایران آغاز شده است.
پیش بینی‌ها حاکی از آن است که به زودی اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه ای رسما معافیت استات اویل هیدروی نروژی از دور جدید تحریم های نفت و گاز ایران را اعلام کند.
احمد قلعه بانی مدیرعامل شرکت ملی نفت هم پیشتر درباره آخرین وضعیت فروش گاز مایع به شرکت استات اویل هیدرو نروژ، پس از افزایش تحریم‌ها توسط اتحادیه اروپا به خبرنگار مهر گفته بود: در مجموع شرکت ملی نفت ایران به تمامی تعهدات قراردادی خود در قبال شرکت‌های اروپایی که در صنعت نفت فعالیتی داشته‌اند پایبند است.
به گفته معاون وزیر نفت ایران همواره در پرداخت بدهی‌های خود به شرکت‌های پیمانکار نفتی جهان خوش قول بوده است.
در همین حال ناصر سودانی نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس روز گذشته از تصویب پیش نویسی به منظور ممنوع شدن فروش گاز طبیعی و سایر محصولات گازی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا خبر داد و تاکید کرده بود: در صورت تصویب نهایی این طرح در مجلس شورای اسلامی، ایران شیرهای گاز بر روی اروپا را می‌بندد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.