علت برداشتن کیسه صفرا چیست

گردآوری توسط گروه سلامت ممتاز نیوز

علت برداشتن کیسه صفرا چیست

چرا برداشتن کیسه صفرا یکی از رایج ترین بیماری ها به شمار می آید؟ برای داشتن یک بدن سالم بد نیست بدانید به چه علت کیسه صفرا را بر می دارند.

کیسه صفرا عضوی مهم است ولی وجود آن برای ادامه زندگی ضروری نیست. این عضو گلابی شکل که در زیر کبد واقع شده است، انبار مهماتی است برای ذخیره صفرا که در کبد ساخته شده است. پس از خوردن غذای چرب و به محض ورود موادغذایی از معده به داخل روده باریک (در محل دوازدهه) یکسری مواد محرک آزاد شده و انقباض کیسه صفرا را موجب می‌شود. کیسه صفرا ترشحات صفراوی موجود در خود را تخلیه می‌کند و وارد ابتدای روده باریک کرده و موجب هضم چربی‌ها می‌شود.

برای شما که می‌خواستید بدانید چرا کیسه صفرای شما را با جراحی برداشته‌اند، عرض می‌کنم که ترشحات صفراوی مجموعه‌ای است از چربی‌ها، املاح صفراوی و بعضی مواد زاید دفعی کبد؛ در صورتی که شرایط نامساعدی اتفاق بیفتد در مسیر عبور صفرا که همان مجاری صفراوی است موادی که به طور عمده از جنس چربی متراکم و همراه با املاح هستند رسوب کرده و سنگ صفراوی ایجاد می‌شود. این سنگ‌ها می‌توانند موجب انسداد مجاری صفراوی و التهاب کیسه صفرا شوند. درمان این مشکل برداشتن کیسه صفرا است. شرایط نامساعدی که از آن یاد کردم شامل: افزایش میزان چربی صفرا، ناشتا بودن طولانی مدت، مصرف بعضی داروها از جمله قرص‌های جلوگیری از بارداری و یا برخی داروهای پایین آوردنده چربی خون، چاقی و یا در جریان حاملگی و کاهش وزن شدید است.

شما در موقع بروز سنگ صفراوی علایمی نخواهید داشت که متوجه بیماری‌تان ‌شوید. بسیاری از موارد هیچ‌گونه علایمی ندارند که شما را به بررسی وادار کند. حتی بسیاری اوقات به طور اتفاقی در جریان سونوگرافی کشف می‌شود. اگر سنگ مسیر مجرای صفراوی را مسدود کند، به التهاب کیسه صفرا منجر می‌شود و شما با علامت دل درد و تهوع به پزشک مراجعه می‌کنید و موثرترین درمان همان جراحی و برداشتن کیسه صفرا است.

احتمالا می پرسید مگر بدون کیسه صفرا می‌توانم زندگی کنم؟
نگران نباشید. نداشتن کیسه صفرا به اختلال عمده در روند زندگی شما منجر نخواهد شد. با جراحی و برداشتن کیسه صفرا درواقع محل ذخیره صفرای کبدی را برمی‌داریم و پس از آن ترشحات صفراوی کبد جریان داشته و بدون ذخیره شدن به طور مداوم تراوش شده و موقع لزوم به داخل روده باریک خواهد ریخت. وجود جریان صفرا به طور کلی برای هضم و جذب ۴۰ تا ۵۰ درصد چربی‌ها و ویتامین‌های محلول در چربی لازم است و حتی نمی‌توان گفت هضم و جذب چربی‌ها و ویتامین‌ها در نبودن کیسه صفرا با مشکل مواجه خواهد شد. در صورتی که به طور مناسب جراحی شده باشید، عارضه مهمی را انتظار نداریم. ممکن است نفخ شکم در بعضی از بیماران ایجاد شود که حتی نیاز به درمان نیز ندارند.

– .

تکناز » پزشکی و سلامت
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۲نظر ثبت شده
  1. ساعی:

    با سلام و تشکر از مطلب به اشتراک گذاشته شده در مورد جراحی سنگ کیسه صفرا ولی من به عنوان کسی که دچار این مشکل شدم و نزد یکی از بهترین جراحها در یکی از بهترین بیمارستانهای خصوصی تهران از طریق لاپاراسکوپی عمل شدم و الان بعد از ۳ سال هنور مشکلات بیشماری بعد از عمل دارم باید بگم متاسفم که پزشکان برای راحت کردن خودشون به خواسته بیمار توجه نمیکنند و فقط میگن باید کل کیسه را خارج کنیم در حالیکه همون موقع من یک جراحی را پیدا کردم که با یک سیستم جدید فقط سنگ کیسه صفرا را خارج میکرد ولی وقتی با جراح خودم که از بهترینها در ایران بود مشورت کردم گفت چرت و پرته و هیچ جای دنیا سنگ را خارج نمیکنند و حتی حاضر نشد با اون جراح تلفنی صحبت کنه.

    به هر حال من کیسه صفرامو در آوردم و نمیخوام تعریف کنم تا امروز چه مشکلاتی داشتم از اجبار به پرهیز از غذاهایی که دوست داشتم تا دردهایی که گاهی منجر به این شد که جراح دیگری بگه فکر میکنم یه سنگ تو جدار شکمت جاگذاشتن و باید دوباره جراحی بشی.

    یکسال پیش دوستم دچار درد سنگ کیسه صفرا شد و این دفعه فقط با اون آقای جراح که سنگ را در میاورد تماس گرفتیم و ایشون عملش کرد و ۵ تا سنگ در اندازه های مختلف داشت که درآورد و الان که حدود ۱۳ ماه از عملش گذشته انگار هیچ مشکلی از روز اول نداشته. راحت هر غذایی دوست داره میخوره فقط هر ۳ ماه یکبار یه سونوی جدید انجام میده و نتیجشو برای دکتر ایمیل میکنه. متوجه شدید چی گفتم؟ ایمیل میکنه. یعنی حتی جراحش ازش نمیخواد که بره یه ویزیت دیگه بده تا نتیبجه سونوشو ببینه و فقط با بررسی تصویر سونو اگر سنگ کوچکی تشکیل شده باشه بهش توصیه هایی میکنه که اون سنگ کوچک خودش به صورت طبیعی دفع میشه تا نتونه بزرگ و مشکل دار بشه.

    کاش یه روزی پزشکا بفهمن اگر سوادشون بالا رفته به کارهای جدید دیگران اهمیت بدن و فکر نکنن اگر بخوان کار نفر دیگه را انجام بدن کارهای قبلی خودشون زیر سوال میره.

  2. جواهر سنج:

    متاسفانه پزشکان در مورد داشتن یه زندگی طبیعی بدون داشتن کیسه صفرا دروغ میگن. کافیه به سایتهای بیمارانی که کیسه صفرای خودشون را برداشتن و حتی بعد از سالها نظراتشونو گذاشتن مراجعه کنید تا متوجه بشید که اکثر آنها چه زندگی سختی را پشت سر گذاشته اند.
    سالهاست با وارد شدن لاپاراسکپی خارج کردن کامل کیسه صفرا جایگزین خارج کردن سنگ شده و پزشکان همگی با بهانه علمی نبودن خارج کردن سنگ و احتمال تشکیل مجدد سنگ، بیمار را مجبور به پذیرش کلسیستکتومی مینمایند در حالی که چند سالی است که با دستگاه های جدید و شیوه نوین جراحی کم تهاجمی که از لاپاراسکپی هم ساده تر است فقط سنگ کیسه صفرای سالم خارج میشود که نتیجه آن یک زندگی بی دردسر برای بیمار خواهد بود.
    کافیه کمی فکر کنیم که اگر قرار است پس از خارج کردن کیسه صفرا رژیم غدایی کم چرب را تا آخر عمر دنبال کنیم و در صورت عدم پرهیز با مشکلاتی چون حداقل نفخ شکم روبرو شویم، آیا بهتر نیست همان رژیم غذایی را رعایت کنیم در حالی که کیسه صفرا را در داخل بدن خود به طور طبیعی نگه داشته ایم، ضمن اینکه حتی اگر رژیم غذایی خاصی را رعایت ننماییم میتوانیم با روشهای ساده قبل از اینکه سنگ داخل کیسه صفرا بزرگ شود با فلاش کردن طبیعی آن را خارج کنیم و کیسه صفرای سالم و خالی از سنگ داشته باشیم.
    هر سوالی دارید میتوانید با ایمیل gallstonesimpleremoval@gmail.com مکاتبه نمایید.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.