علت دردهای شکمی

جام جم آنلاین: خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ پرسش‌های خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر روز ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.

امروز دکتر خسرونیا متخصص داخلی، رییس انجمن داخلی ایران و جامعه پزشکان داخلی به پرسش ما پاسخ می‌دهد.

دل‌درد یکی از موارد اورژانس در پزشکی محسوب می‌شود که بیمار را مجبور می‌کند به بیمارستان مراجعه کند تا تحت مراقبت ویژه قرار گیرد.

درد شکمی، دردی است که در شکم احساس می‌شود. شکم، فضای آناتومیکی است که به وسیله فضای پایینی دنده‌های بالا، استخوان لگن و از هر طرف، به وسیله استخوان تهیگاهی محدود می‌شود.

هر دل‌دردی را نباید با خوردن داروهای گیاهی و داروهایی که می‌شناسیم، درمان کنیم. دل‌درد انواع مختلفی دارد، بعضی از علل آن ساده است و به علت پرخوری یا زخم معده و اثنی عشر ایجاد می‌شود و ممکن است همراه با اسهال و استفراغ باشد، ولی گاهی ممکن است به علت اختلالات عروقی، سنگ مجرای صفرا یا آپاندیسیت باشد، بنابراین برای تشخیص علت اصلی دل‌درد باید به پزشک مراجعه کرد.

پزشکان دلایل دردهای شکمی را با توجه به خصوصیات درد، معاینات فیزیکی، تست‌های آندوسکوپی، رادیولوژیکی، آزمایشگاهی و جراحی تشخیص می‌دهند

دل‌درد ممکن است مربوط به قفسه صدری و قلب باشد، گاهی افرادی که دچار سکته می‌شوند با دل‌درد مراجعه می‌کنند؛ در داخل شکم اعضای مهمی همچون اعضای گوارش عروق و آئورت قرار دارد؛ پارگی آئورت باعث دل‌درد بسیار شدید می‌شود و اگر بموقع درمان نشود، سبب مرگ می‌شود. توجه داشته باشید که عفونت‌های مختلف، ضایعات و تصادفات نیز باعث دل‌درد می‌شود.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.