علی باقری با مقامات تونس دیدار و گفت‌وگو کرد

۰۴م آذر ،

bagheri-1.jpg

معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌المللی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در سفری به تونس با شماری از مقامات ارشد این کشور دیدار کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) علی باقری پنجشنبه قبل وارد تونس شد و در دو روز اقامت در این کشور با محمد منصف المرزوقی رییس‌جمهور، علی العریض وزیر کشور و راشد الغنوشی رهبر حزب اسلام‌گرای النهضه دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی قبل از ترک تونس در گفت‌وگویی با خبرنگاران رسانه‌های گروهی این کشور در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در تونس حاضر شد و به سوالات خبرنگاران در زمینه‌های مختلف از جمله فلسطین، سوریه، موضوع هسته‌یی و روابط دوجانبه تهران و تونس پاسخ گفت.

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی بعد از ظهر روز جمعه تونس را به قصد تهران ترک کرد.

حمایت المرزوقی از حق ایران در استفاده ازانرژی هسته‌یی

باقری در اولین دیدار خود با حضور در کاخ ریاست جمهوری تونس موسوم به قرطاج با منصف المرزوقی رییس‌جمهور این کشور دیدار و با وی در باره موضوعات مورد علاقه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه فلسطین و سوریه بحث و تبادل نظر کرد.

المرزوقی و باقری بر ضرورت حمایت موثر از مقاومت فلسطینی در برابر تهدیدات رژیم صهیونیستی تاکید کردند.

رییس‌جمهور تونس با اعلام حمایت کامل از حق ایران در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی از برخورد دوگانه بعضی قدرت‌های بین‌المللی در این خصوص انتقاد کرد.

المرزوقی با اشاره به اشتراک نظر دو کشور در بسیاری از مواضع، بر مخالفت قاطع تونس با هرگونه دخالت خارجی در سوریه و نیز ضرورت اقدامات فوری برای جلوگیری از استمرار خونریزی در این کشور تاکید کرد.

باقری نیز در این دیدار که پیمان جبلی سفیر جمهوری اسلامی ایران در تونس نیز حضور داشت، اقدامات تهران برای کمک به حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه را تشریح کرد و با اشاره به برگزاری نشست گفت‌وگوی ملی سوریه در تهران بر ضرورت توقف ارسال سلاح و اعزام تروریست ها به سوریه بمنظور ایجاد زمینه مناسب برای ورود به مرحله سیاسی حل بحران تاکید کرد.

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی به تلاش‌های ایران در قالب همکاری چندجانبه با کشورهای موثر در منطقه از جمله مصر، ترکیه و روسیه برای پایان دادن به بحران و توقف درگیریهای خونین در سوریه اشاره و از همکاری مشترک تونس و ایران در این زمینه استقبال کرد.

دیدار با وزیر کشور تونس و بررسی راه‌های گسترش همکاری ها

راه‌های گسترش همکاری جمهوری اسلامی ایران و تونس در همه زمینه‌ها در دیدار معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با وزیر کشور تونس بررسی شد.

باقری در دیدار با علی العریض، انقلاب تونس را دستاوردی بزرگ برای امت اسلامی خواند و تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به عنوان وظیفه‌ای انقلابی و اسلامی آماده کمک به تونس و همکاری برای گسترش روابط با آن در همه زمینه‌هاست.

معاون سیاست خارجی دبیر شورای عالی امنیت ملی با تشریح تلاش‌های ایران در راستای حمایت از مقاومت فلسطین و نیز پایان دادن به بحران در سوریه از همکاری و رایزنی تونس با جمهوری اسلامی ایران استقبال کرد.

وزیر کشور تونس نیز با تجلیل از انقلاب اسلامی ایران ایستادگی ملت بزرگ ایران در برابر توطئه‌های دشمنان را ستودنی توصیف کرد.

علی‌العریض با قدردانی از تلاش‌های ایران برای حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه خواستار استمرار این تلاش‌ها شد.

وی حمایت خالصانه و موثر جمهوری اسلامی ایران از مقاومت فلسطین در برابر تجاوزات و تهدیدات رژیم صهیونیستی را در تقویت صفوف امت اسلامی بسیار مهم دانست و از آن قدردانی کرد.

رایزنی الغنوشی و باقری با محوریت بیداری اسلامی

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در یکی از مهمترین برنامه‌های خود در سفر به تونس با راشد الغنوشی رییس حزب اسلام‌گرای النهضه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

باقری با تجلیل از انقلاب تونس آن را پیشتاز بیداری اسلامی در کشورهای عربی توصیف کرد و پیروزی انقلاب تونس و مصر و سرنگونی حکام مستبد آن را هدیه‌ای الهی برای امت اسلامی خواند.

وی، بیداری اسلامی را از آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران دانست و گفت: دستاورد این حرکت عظیم بی‌تردید به ارتقای جایگاه امت اسلامی در معادلات جهانی و تقویت آرمان فلسطین به عنوان اساسی‌ترین مساله این امت می‌انجامد.

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با اشاره به حمایت‌های مستمر ایران از حقوق ملت فلسطین و پشتیبانی از مقاومت ضدصهیونیستی، آن را از راهبردهای اساسی انقلاب و امام راحل دانست که حتی سال‌ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی آن را مطرح می‌کردند.

باقری به پیروزی قاطع مقاومت فلسطینی در غزه اشاره و قدرت محور مقاومت را رو به افزایش و بنیه و توان رژیم صهیونیستی را در هم ریخته توصیف و تهدیدات این رژیم را به ناله‌های فردی در حال مرگ تشبیه کرد.

وی افزود: طمع‌ورزی مجدد رژیم در حال زوال صهیونیستی و مواضع امریکا و غرب در حمایت بی چون و چرا از این رژیم نشان داد امید داشتن به پشتیبانی قدرت‌های حامی این رژیم از ملت‌های ستمدیده و حمایت این قدرت‌ها از دموکراسی توهمی بیش نیست.

معاون دبیر شورای عالی امنیت کلی ایران با تشریح اقدامات جمهوری اسلامی ایران به منظور حل مسالمت‌آمیز بحران در سوریه و تحقق مطالبات مردم بر نقش تونس به عنوان پیشتاز انقلاب‌های عربی و بیداری اسلامی در مشارکت در حل این بحران تاکید کرد.

راشد الغنوشی نیز با ابلاغ سلام به مسوولان جمهوری اسلامی ایران به ویژه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری، عظمت انقلاب اسلامی ایران را یادآور شد و ایران را پیشتاز انقلاب‌های مردمی خواند.

رییس حزب اسلام‌گرای النهضه با قدردانی از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از فلسطین آن را وظیفه اخلاقی همه خواند و از پیروزی مقاومت در غزه تجلیل کرد.

وی همچنین با اشاره به بحران سوریه آن را زخمی خونین و دردناک در بدن امت اسلامی توصیف و ابراز امیدواری کرد که با تلاش‌های خیرخواهانه دوستان سوریه به ویژه جمهوری اسلامی ایران هرچه زودتر این بحران خاتمه یابد.

الغنوشی همچنین با اشاره به روند استقرار مردم‌سالاری در تونس بعد از انقلاب این کشور گفت: درهای تونس که در زمان رژیم سابق تنها بر روی غرب باز بود اکنون بر روی همه کشورهای عربی و اسلامی از جمله جمهوری اسلامی ایران باز است.

وی خواستار تقویت هرچه بیشتر روابط ایران و تونس در همه زمینه‌ها شد و آن را به نفع هر دو کشور دانست.

۱

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.