عمر سلیمان که بود؟

معاون ۷۵ ساله رئیس جمهور سابق  مصر که این سال‌ها نام وی بسیار بر سر زبان‌ها بوده‌ است، نام کاملش عمر سلیمان محمود است که در سال ۱۹۳۶ در استان قنا به دنیا آمد. او در سال ۱۹۵۴ وارد دانشکده افسری شد و چهار سال بعد با درجه ستوان دومی از این دانشکده فارغ‌التحصیل و وارد ارتش مصر شد.سلیمان در دو جنگ ۱۹۶۷ و ۱۹۷۳ با اسرائیل مشارکت کرد و به عنوان افسر هماهنگ کننده عملیات میان ارتش‌های مصر و سوریه عمل کرد. عملکرد وی در این جنگ باعث شد تا او را پس از اخذ فوق لیسانس علوم سیاسی از دانشگاه قاهره، برای دوره دافوس به شوروی اعزام کنند.پست‌هایی که سلیمان در طول دوران پیش از ریاست بر سازمان اطلاعات مصر بر عهده داشت بیشتر در رکن دوم ارتش مصر و در حوزه‌های اطلاعاتی بود. وی پیش از آنکه در سال ۱۹۹۳ به عنوان رئیس سازمان اطلاعات مصر انتخاب شود، دوره‌های دیگر اطلاعات و عملیات را در آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی گذرانده بود و در همین زمان برای ریاست بر سازمان اطلاعات مصر توسط غربی‌ها نامزد شد.
 

 همکار سازمان سیا

سلیمان پس از آنکه به عنوان رئیس دستگاه اطلاعاتی مصر انتخاب شد و بنا به موفقیتی که در پیش‌بینی احتمال ترور مبارک در آدیس‌آبابا صورت داد، بیش از پیش به مبارک نزدیک شد تا جایی که دست او در کشور برای اقدامات خارج از عرف باز شد.
این اقدامات که بیشتر آنها علیه جریان‌های اسلام‌گرا بود، با هماهنگی کامل با سازمان جاسوسی آمریکا و سازمان تروریستی موساد صورت می‌گرفت. در این همکاری‌های نزدیک و همه‌جانبه اقدامات وحشیانه بسیاری زیر نظر سلیمان صورت گرفت که صدای سازمان‌های حقوق بشری را هم درآورد.سازمان‌هاى حقوق بشر عمر سلیمان را که تا قبل از معاونت ریاست جمهورى، رئیس سازمان امنیت مصر بود، متهم به دست داشتن در “بازجویى‌هاى وحشیانه” افراد مظنون به انجام حوادث تروریستى با همکارى سازمان امنیت ایالات متحده امریکا (سی.آی.اى) مى‌کنند.وى همچنین در پروژه مبارزه با تروریسم ایالات متحده، روابط نزدیکى را با واشنگتن و سازمان امنیت امریکا برقرار کرد. به گونه‌اى که ایالات متحده سازمان امنیت مصر را شاخه‌اى از سازمان امنیت خود در خاورمیانه مى‌دانست.

اسرائیل را دوست داشت

عمر سلیمان زمانى بیش از پیش مورد توجه امریکایى‌ها قرار گرفت که توانست نقشى محورى در مذاکرات سازش میان اسرائیل و فلسطین و جریان‌هاى مختلف فلسطینى مخالف یکدیگر ایفا کند. پس از آن مقامات امریکایى مدح و ثناهاى بسیارى را در حق عمر سلیمان کردند که نشان از رضایت بسیار زیاد واشنگتن از تحرکات سیاسى و بین‌المللى او بود. از نگاه سازمان امنیت امریکا نیز عمر سلیمان فردى مورد اعتماد و مورد وثوق است که براى خنثى کردن گروه‌هاى اسلام‌گراى جهادى تلاش‌هاى بسیارى کرده است.
عمر سلیمان خود سابقه حضور در آموزش‌ دوره‌هاى امنیتى در ایالات متحده را دارد. وى در طول دهه هشتاد قرن گذشته میلادى در کمیته ویژه جنگ مرکز جان‌اف کندى در شهر فورت پراگ در نورث کارولینا آموزش‌هاى ویژه‌اى دیده است. از این رو وقتى هم که به مصر بازگشت و ریاست سازمان امنیت این کشور را بر عهده گرفت بسیار مورد توجه امریکایى‌ها قرار گرفت.
وى از همان ابتداى آغاز به کارش بر منصب ریاست سازمان امنیت مصر، برنامه‌اش را بر این متمرکز کرد که روابط بسیار نزدیکى با سازمان‌هاى امنیتى امریکا برقرار کند به گونه‌اى که کمیته‌اى ویژه براى حضور نیروهاى سى‌آى‌اى در سازمان امنیت مصر تاسیس کرد. یکى از اهداف تاسیس این سازمان انتقال تروریست‌هاى دستگیر شده خارجى از خارج مصر و انتقال آنها به این کشور و انجام عملیات بازجویى علیه آنها بدون سپرى کردن مراحل قانونى بود.

دشمن مقاومت بود
جیمی کارتر رئیس جمهور اسبق آمریکا اعتراف می‌کند که سلیمان مرد باهوشی و خدمات بسیاری به آمریکا کرده است. وی معترف است که این سلیمان است که هر وقت او به مصر می‌رود وی را در جریان آخرین تحولات منطقه قرار می‌دهد.به گزارش العالم ،
اما این آگاهی از تحولات منطقه از سلیمان دشمنی خونی برای مقاومت شکل داده است. او در جنگ ۳۳ روزه لبنان تلاش فراوانی کرد تا رژیم صهیونستی شکست نخورد. هر چند میزان همکاری‌های اطلاعاتی وی با اسرائیل در این جنگ نامشخص است؛ اما خنجری که او در خلال جنگ ۲۲ روزه غزه بر پیکر مقاومت اسلامی در فلسطین وارد کرد، را هیچ کس فراموش نمی‌کند.هزاران شهید و هزاران زخمی حاصل این دو جنگ بود که رژیم مبارک با مدیریت سلیمان بر مردم غزه تحمیل کرد و پس از آن نیز محاصره‌ای کمر شکن را علیه مردم صبور غزه در پیش گرفت. محاصره غزه که اوج همکاری و همراهی رژیم مبارک و عمر سلیمان با رژیم صهیونیستی برای این رژیم جنبه حیاتی دارد و تاکنون نیز مبارک حاضر به برداشتن این محاصره نشده است.
پس از سال ۲۰۰۳ یعنى پس از حمله امریکا به عراق سى‌آى‌اى از سلیمان خواست که برخى رهبران القاعده عراق را در خاک مصر بپذیرد و آنها را بازجویى و نگهدارى کند. بر همین اساس ایالات متحده مثلا ابن الشیخ اللیبى را که رابط اصلى شبکه القاعده با صدام حسین بود را به مصر منتقل کرد.یک سناتور امریکایى در سال ۲۰۰۶ در این باره مى‌گوید: «سازمان امنیت مصر ابن الشیخ اللیبى را در قفسى گذاشته و توسط عده‌اى جلاد ساعت‌ها مورد ضرب و شتم قرار مى‌داد تا اعتراف کند که رابط بین القاعده و صدام حسین بوده است. وى در نهایت اعتراف کرد که نظام بعثى عراق تلاش مى‌کرد القاعده را مجهز به سلاح‌هاى بیولوژى و شیمیایى کند. با استناد به این اعتراف‌ها بود که کاولین پاول، وزیر امور خارجه اسبق ایالات متحده امریکا طرح حمله به عراق را پیگیرى و اجرا کرد.»

به گزارش خبرآنلاین : جین میر در کتاب خود با عنوان ” نیمه تاریک ” به نقل از ادوار والکر سفیر وقت امریکا در مصر می نویسد:سلیمان به خوبی از تبعات برخی اشتباهات دولت مبارک آگاه بود – به عنوان نمونه بحث شکنجه- اما فردی نبود که حیا به خرج داده و مانع از این روند شود. استفان گری نویسنده کتاب ” هواپیما ارواح ” با محوریت فعالیت های سیا در انتقال مظنونان به کشورهایی نظیر مصر می نویسد: کنگره و وزارت امور خارجه در گزارش های سالانه خود انتقادهایی بر وضعیت حقوق بشر وارد می دانستند اما عمر سلیمان که قوی ترین جاسوس و نیروی امنیتی مصر بود پشت پرده کارهای محوله ما را انجام می داد. او کارهایی را انجام می داد که غربی ها حاضر به انجام آن نبودند.

 ۵۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.