عملکرد مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

عملکرد مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ منتشر شد .

به گزارش ممتازنیوز، در متن منتشر شده به عنوان عملکرد ایسپا در انتخابات ۱۴۰۰ آمده است:

 ایسپا از شهریور ۱۳۹۹ تا ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ در مجموع ۱۸ طرح نظرسنجی انتخاباتی (تلفنی و حضوری) در ۱۳ نقطه زمانی اجرا کرد. آخرین نظرسنجی حضوری ایسپا در تاریخ ۲۵ و ۲۶ خرداد ماه و آخرین نظرسنجی تلفنی نیز در تاریخ پنج شنبه ۲۷ خرداد اجرا شد.

نظرسنجی تلفنی روز پنج شنبه افزایش مشهود مشارکت نسبت به روزهای قبل را نشان می‌داد و لذا ایسپا پنج شنبه برآورد جدید خود از مشارکت یعنی ۴۴ درصد را ارائه کرد. با توجه به نتایج، محتمل بود این موج افزایش مشارکت در همان پنج‌شنبه متوقف نشود و تا روز انتخابات نیز ادامه پیدا کند.

 علاوه بر این در نظرسنجی‌های ایسپا همواره درصدی از افراد بودند که اعلام می‌کردند در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا شرکت خواهند کرد اما در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نخواهند کرد. به عنوان مثال در آخرین نظرسنجی حضوری ایسپا ۳.۷ درصد از کل پاسخگویان گفته بودند در انتخابات شورا قطعا شرکت خواهند کرد اما در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نخواهند کرد، هم‌چنین ۱.۳ درصد گفته بودند به احتمال زیاد در انتخابات شورا شرکت خواهند کرد اما در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نخواهند کرد. برای ایسپا مشخص نبود در نهایت چه میزان از این افراد هنگام حضور در شعبه اخذ رأی هر دو تعرفه شورا و ریاست جمهوری را دریافت خواهند کرد و در هر دو انتخابات شرکت خواهند کرد. لذا با توجه به نامشخص بودن این امر، ایسپا ترجیح داد همان عدد کسانی که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می کنند را اعلام نماید. شاید بخشی از آرای باطله را نیز همین افراد تشکیل داده‌اند.

 در مورد آرای کاندیداها نیز چالش بزرگ این دوره از انتخابات میزان بالای آرای بی پاسخی بود که کاندیدای مدنظر خود را به پرسشگر اعلام نمی کردند. این میزان در نظرسنجی حضوری قبل از مناظره اول حدود ۱۲ درصد بود اما در آخرین نظرسنجی حضوری به بیش از ۱۸ درصد افزایش یافت. عده‌ای نیز وقتی با این پرسش مواجه شدند که «اگر کاندیدای شما انصراف دهد به چه کسی رأی خواهید داد» پاسخ مشخصی ندادند. لذا جمع آرای نامشخص در آخرین نظرسنجی به بیش از ۲۰ درصد افزایش یافت. این عدد در آخرین نظرسنجی انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۶ برابر با ۴ درصد بوده است.

 نکته دیگر میزان بالای افرادی بود که برای شرکت در انتخابات مردد بودند. این افراد در آخرین نظرسنجی حضوری ایسپا ۱۱.۸ درصد کل پاسخگویان را شامل می‌شد. درصد این افراد در آخرین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا در سال ۱۳۹۶ برابر با ۵.۷ درصد بود. لذا میزان بالای افراد مردد پیش‌بینی دقیق نرخ مشارکت را با چالش مواجه می‌کند.

 آن چه برای ایسپا واضح و آشکار بود این مطلب بود که تعداد آرای باطله چندین برابر انتخابات های پیشین است. اما به طور دقیق مشخص نبود در نهایت چه میزان از این آرا، باطله خواهد شد و چه میزان به هر یک از کاندیداها اختصاص خواهد یافت. نتایج انتخابات مشخص کرد بخشی مهمی از این افراد رأی باطله داده‌اند و بخشی نیز به سایر کاندیداها (به غیر کاندیدای پیروز) اضافه شده است. با این اوصاف آن چه ایسپا در خصوص برنده انتخابات اعلام کرد ۱.۷ درصد با واقعیت انتخابات فاصله داشت.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.