عملیات بیت المقدس + نقشه

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

عملیات “بیت‌المقدس” را سپاه و ارتش طراحی و اجرا کردند.این عملیات ترکیبی از عملیات اصلی و عملیات پشتیبانی را قرارگاه فجر مرکب از یگان‌های سپاه و ارتش- که از عملیات “فتح‌المبین” در منطقه مانده بود- در فکه انجام داد و ضمن عقب راندن دشمن به سمت مرز، حدود ۲۰۰۰اسیر گرفت.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران، عراق با تداوم اشغال خرمشهر می‌کوشید آخرین و مهم‌ترین اهرم فشار خود را برای واداشتن ایران به شرکت در مذاکرات صلح، از موضع ضعف، حفظ کند. متقابلا، آزادسازی این شهر می‌توانست نماد تحمیل اراده جمهوری اسلامی ایران بر متجاوز و اثبات برتری‌اش در جنگ باشد.

با توجه به اهمیت این منطقه در تعیین سرنوشت جنگ، عملیات “بیت‌المقدس” را سپاه و ارتش طراحی و اجرا کردند.این عملیات ترکیبی از عملیات اصلی و عملیات پشتیبانی را قرارگاه فجر مرکب از یگان‌های سپاه و ارتش- که از عملیات “فتح‌المبین” در منطقه مانده بود- در فکه انجام داد و ضمن عقب راندن دشمن به سمت مرز، حدود ۲۰۰۰اسیر گرفت.

 این قرارگاه در آخرین مرحله از عملیات اصلی نیز به کار گرفته شد. اما در منطقه عملیات اصلی، در مرحله اول، جاده اهواز– خرمشهر از کیلومتر ۶۸ تا کیلومتر ۱۰۳ تصرف وتثبیت گردید و کلیه رخنه‌ها ترمیم شد. در مرحله دوم، ضمن آزادسازی مسافت بیش‌تری از این جاده، پیشروی به سمت مرز در محدوده ایستگاه حسینیه آغاز شد.

با این پیشروی مرکز ثقل قوای دشمن به دست نیروی خودی افتاد که بر اثر آن، عراق از سویی عقبه لشکرهای خود را در جفیر در معرض تهدید می‌دید و از سوی دیگر، در مورد حفظ بصره احساس نگرانی می‌کرد، ضمن آن که با رسیدن نیروها به مرز، تامین عقبه نیروهای دشمن در خرمشهر نیز به خطر افتاد.

از این رو عراق هراسان از تکرار “فتح‌المبین”، از منطقه وسیعی شامل پادگان حمید، هویزه و جفیر عقب‌نشینی کرد؛ دو لشکر خود را عقب کشید تا آن‌ها را از انهدام برهاند و در عین حال برای پدافند بصره از آن‌ها استفاده کند. در مرحله سوم، تهاجم برای آزادی خرمشهر آغاز شد، اما هوشیاری و تمرکز نیروهای دشمن در خطوط پدافندی موجب گردید ماموریت نیروهای خودی به انجام نرسد.

در مرحله چهارم که قرارگاه فجر نیز در کنار سه قرارگاه قدس، فتح و نصر وارد عملیات شده بود، انسداد جاده خرمشهر- شلمچه و تامین “نهر عرایض” و “پل نو” موجب گردید کهنیروهای عراقی تسلیم شوند و در نتیجه خرمشهر در ساعت ۱۱ صبح روز ۳/۳/۱۳۶۱ آزاد گردید. در این عملیات اغلب اهداف موردنظر تحقق یافت و از جمله ۱۸۰ کیلومتر از خطر مرزی تامین گردید، هرچند بخشی از شلمچه و طلائیه در اشغال دشمن باقی ماند. در این عملیات ۸ لشکر و ۱۵ تیپ مستقل عراق از ۵۰ تا ۸۰ درصد آسیب جدی دیدند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.