عوارض دیابت دوران بارداری

جام جم آنلاین: خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر شب ساعت ٢١ از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.

 امروز دکتر محسن خوش‌نیت، فوق‌تخصص غدد و متابولیسم به پرسش ما پاسخ می‌دهد.

دیابت بارداری چیست و چه عوارضی دارد

دیابت بارداری، نوعی دیابت است که خانم‌های باردار به آن مبتلا می‌شوند و یکی از شایع‌ترین عوارض بارداری محسوب می‌شود.

به همین دلیل همه خانم‌های باردار باید از نظر وجود دیابت تحت نظر پزشک باشند. دیابت بارداری علائم ندارد و فقط توسط آزمایش تشخیص داده می‌شود.

چنانچه دیابت در دوران بارداری درمان نشود عوارضی برای جنین و مادر در پی خواهد داشت. دیابت بارداری، برای مادر باعث افزایش فشار خون و مسمومیت‌های بارداری و عفونت‌های ادراری می‌شود.

تشخیص دیابت بارداری

مادر ممکن است متوجه شود که نسبت به شرایط معمول بیشتر تشنه، گرسنه و خسته می‌شود یا دچار تکرر ادرار شده است، ولی تمام این علائم طبیعی به حساب می‌آید.

واقعیت این است که دیابت بارداری، بیشتر بدون علامت است. به همین دلیل تقریبا در تمام زنان باردار ، قند خون اندازه‌گیری می‌شود.

خوب است بدانید که جنین در مادران مبتلا به دیابت بارداری درشت‌تر و وزن او معمولا بیش از چهار کیلوگرم است.

مادر مبتلا به دیابت، زایمان سختی دارد و احتمال عوارض زایمان مانند ضربه به سر و شبکه بازویی در حین زایمان برای جنین درشت وجود دارد.

در دوران بارداری دیابت با رژیم غذایی و انسولین قابل درمان است. در حال حاضر از قرص‌های خوراکی برای درمان دیابت چندان استفاده نمی‌شود و انسولین ‌درمانی، بی‌ضررتر است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.