عوارض فقرآهن و کم‌خونی چیست؟

ممتاز نیوز: کم خونی در دو سال اول زندگی، اثرات غیر قابل جبرانی بر رشد و تکامل مغزی کودک دارد و موجب کاهش ضریب هوشی کودک می شود.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از ایسنا، زهرا عبداللهی ، با اشاره به اینکه ضعف و خستگی، کاهش قدرت یادگیری و افت تحصیلی در نوجوانان از جمله مهم‌ترین عوارض فقرآهن است، اظهارکرد:‌ عوامل متعددی از جمله استفاده از غذاهای غیرخانگی و فست فودها مانند سوسیس و کالباس موجب فقر آهن می‌شود.

سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: غذاهایی که در فست فودها طبخ می‌شود، دارای ارزش غذایی پایینی از نظر ویتامین و املاح مورد نیاز بدن بوده و کودکان و نوجوانانی که زیاد از این غذاها استفاده می‌کنند دچار کمبود آهن، کلسیم و ویتامین «د» هستند.

عبداللهی ادامه داد: علاوه بر مصرف فست فودها، دیر شروع کردن تغذیه تکمیلی کودک، عادات و الگوهای نامناسب غذایی مانند مصرف چای قبل یا بعد از صرف غذا، کاهش مصرف گوشت به ویژه گوشت قرمز، از جمله دلایل ابتلاء به فقر آهن محسوب می‌شود.

وی توصیه کرد: افراد در برنامه غذایی روزانه خود از مواد غذایی آهن‌دار مثل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ و سبزیجاتی مثل جعفری و شوید و حبوباتی مانند عدس و لوبیا استفاده کنند

منبع: ممتاز نیوز

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. م.ملکی:

    هر روز قرص آهن بخورید

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.