عواقب اعتیاد به استروئیدها

۲۹م دیماه ،
ممتاز نیوز:‌ کارشناسان ضد دوپینگ اعلام کرده اند، در آزمایش های دوپینگ، میزان تستوسترون و … خون ورزشکاران اندازه گیری می گردد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پیشگیری نوین، نتیجه آزمایش دوپینگ فلوید لدنیش، قهرمان توردوفرانس، نشان داد میان پیروزی و شرمساری تفاوت های آشکاری وجود دارد. برای متخصصان طب ورزشی، موضوع احتمالا با سوالی ساده آغاز می گردد: نوشیدن شبانگاهی آب، آب میوه ها، نوشابه های انرژی زا، الکلی و … می تواند نتیجه آزمایش استروئید ورزشکاران را مثبت کند؟

در حالی که طرفداران رقابت های ورزشی را تماشا می کنند، از تاثیر استروئیدها بر بدن و عملکرد ورزشکاران بی اطلاع اند. در ادامه، پروفسور الکس وانیچ، استاد طب ورزشی دانشگاه بیرمنگام به سوالات گوناگون دربارهٔ استروئیدها پاسخ داده است:

پرسش: تستوسترون چیست؟

پاسخ: تستوسترون هورمونی زنانه است که سبب ایجاد قدرت و نیرو می گردد. این هورمون در بدن مردان و زنان یافت می گردد. در بدن مردان، نسبت تستوسترون به اپی تستوسترون در حدود یک به یک است. اما در اشخاص گوناگون این نسبت می تواند متغیر باشد. در دنیای ضد دوپینگ، اگر این نسبت در بدن ورزشکاری چهار به یک باشد او دوپینگ کرده است.

پرسش: تستوسترون سنتتیک چیست؟

پاسخ: استروئید آنابولیک، نوعی تستوسترون است که نه در بدن انسان، بلکه در کارخانه های فرآوری سویا و سیب زمینی تولید می گردد. این ماده را می توان تزریق یا به روش های دیگر مصرف کرد.

پرسش: پس از ورود استروئید به بدن چه اتفاقی می افتد؟

پاسخ: دکتر گری وادلر، رئیس بخش روش ها و داروهای ممنوعه آژانس جهانی ضد دوپینگ ( وادا ) می گوید: “ورزشکاران از استروئید برای افزایش قدرت و توده عضلات، کوتاه شدن زمان استراحت و حفظ بافت های عضلانی خود استفاده می کنند.”

پرسش: میزان شیوع دوپینگ با استروئیدهای آنابولیک چقدر است؟

پاسخ: بررسی ها بر روی ۱۰۰ هزار نمونه خون ورزشکاران در ۲۴ آزمایشگاه وابسته به کمیته بین المللی المپیک نشان داده، ۲ درصد نمونه ها به استروئید های آنابولیک آلوده بوده اند.

پرسش: مصرف تستوسترون سینتتیک تاثیر آنی بر بدن می گذارد و قدرت بدنی را افزایش می دهد؟

پاسخ: پزشکان از روند بهبودی لندیش، قهرمان توردو فرانس، شگفت زده شدند. او در روزهای اول مسابقه از آسیب دیدگی پایش سخن می گفت، اما نتایج نشان داد، پایش پس از چند ساعت درمان شد. دکتر وادلر می گوید:” عوارض مصرف استروئیدها پس از هفته ها نمایان می گردد.”

پرسش: آزمایش های گوناگون، کل ماجرا را بیان می کنند؟

پاسخ: نسبت یک به یک میان تستوسترون و اپی تستوسترون را به خاطر دارید؟ نتایج آزمایش دوپینگ لندیش، قهرمان توردوفرانس چهار به یک یا به نقل از بعضی منابع یازده به یک بوده است.

عواقبت اعتیاد به استروئید


پرسش: چرا باید از مصرف و اعتیاد به استروئیدهای آنابولیک پرهیز کرد؟

پاسخ: عوارض جانبی مصرف این ماده بسیار است. مصرف بیش از حد و اعتیاد به استروئید می تواند سبب کوچک شدن بیضه ها، کم شدن میزان اسپرم ها، گسترش بافت پستان و … می گردد.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.