عوامل تغذیه‌ای در ایجاد سرطان نقش دارد

۱۶خردادماه،
ممتاز نیوز : مجموعه‌ای از عوامل ژنتیکی و محیطی در ایجاد سرطان نقش دارند البته تغییر در عادات زندگی و تغذیه‌ سنتی می‌تواند در پیشگیری یا تشدید ابتلا به سرطان نقش داشته باشد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از فارس ؛ عوامل محیطی بسیاری در ورود به بعضی سرطان‌های خاص دخالت دارند که تعدادی از این عوامل شناخته شده مصرف توتون، تنباکو، استعمال دخانیات و عادات غذایی هر فرد است که سرطان روده بزرگ، پروستات و سرطان سینه نمونه بارزی از سرطان است که با تغذیه رابطه مستقیم دارد.غذاهای کنسروی و منجمد یا غذاهایی با ماندگاری طولانی در افزایش ورود بعضی سرطان‌ها نقش دارند.

* عوامل خطر تغذیه‌ای برای سرطان

مصرف غذاهای پرچربی، مصرف ناکافی میوه‌‌ها، سبزیجات و غلات و مصرف غذاهای شور، نمک‌ سود شده، دودی و غذاهای کهنه خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند، پیشنهاد می‌شود که اشخاص چاق به ویژه پس از سن یائسگی رژیم غذایی کم‌چرب را پیش رو بگیرند در حد امکان از مرغ و ماهی به جای گوشت قرمز استفاده کنند، پوست مرغ یا چربی زائد روی گوشت قبل از طبخ گرفته شود، غذای پخته و آب‌پز جای غذاهای سرخ کرده شود، به جای روغن بسیار در غذا و استفاده از سس‌های چرب از افزودنی‌های گیاهی، گوجه‌فرنگی یا آبلیمو استفاده شود.

* کاهش مصرف شکر، نمک و محصولات نمک‌ سود شده

در وعده صبحانه ترجیحاً از مواد کم‌شیرین استفاده شود و خرما و قندهای ساده می‌تواند جایگزین مناسبی برای شکر باشد. از یک قطعه میوه تازه در وعده‌های بین روز به جای بیسکویت، کیک و شکلات استفاده شود.

نمک علاوه بر افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و فشار خون زمینه‌ساز ابتلا به سرطان نیز خواهد بود به ویژه در غذاهای نمک سود شده یا دودی به سبب وجود نیترات ممکن است ترکیبات نیتراتی تولید شود، نیتروز که ممکن است خطر ابتلا به سرطان به ویژه سرطان سینه را افزایش دهد.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.