عوامل رشد بی سابقه بورس اعلام شد

بینا- یک کارشناس بازار سرمایه با تشریح عوامل رشد بی سابقه بورس در روزهای اخیر، وجود هرگونه حبابی را در بازار سرمایه رد کرد.
علیرضا عسکری مارانی ـ مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری ملی و کارشناس بازار سرمایه ـ در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص علت افزایش شاخص‌های بورس و ثبت رکوردهای جدید در بازار سرمایه گفت: قیمت‌هایی که در حال حاضر در بازار سرمایه وجود دارد، هنوز با قیمت‌های واقعی فاصله داشته و شرکت‌هایی همچون فولاد مبارکه، ملی مس، سرمایه گذاری بانک ملی، سرمایه گذاری سپه و بسیاری از شرکتهای دیگر با وجود افزایش قیمت به قیمت‌های گذشته خود نرسیده‌اند.
وی افزود: علاوه بر این تولیدات برخی شرکت‌ها افزایش یافته و شرکتهایی مانند پتروشیمی که محصولات صادراتی دارند محصولات بیشتری به فروش می‌رسانند.
این فعال بازار سرمایه شائبه وجود حباب در بورس را رد کرد و در توضیح گفت: ممکن است برخی سهام شرکت‌ها بالاتر از قیمت بازار باشند ولی بسیاری از سهام شرکت‌ها علیرغم افزایش به قیمت های یک سال گذشته خود نرسیده است به طور مثال شرکت پتروشیمی پردیس ۱۰۰ تومان از قیمت سال گذشته گران‌تر شده و پتروشیمی مارون به قیمت اولیه خود رسیده است.
وی ادامه داد: همچنین قیمت سهام مخابرات در فروردین سال گذشته ۴۵۰ تومان بود که اکنون پس از سه روز افزایش شدید به ۲۴۷ تومان رسیده است که نصف قیمت فروردین سال گذشته است.
مارانی تاکید کرد: بنابراین قیمت بسیاری از صنایع بورسی همچون سیمان، کاشی و مواد لبنی از لحاظ ارزش جایگزینی با دلار ۲۵۰۰ تومانی بسیار بالاتر از این میزان است و شرکت‌های سرمایه گذاری در حال حاضر نصف NAV معامله می‌شوند لذا ارزش جایگزینی آن‌ها بسیار بالاتر است.
وی با بیان این‌که عمده دارایی‌های بورس براساس ارز است، عنوان کرد: به دلیل ارزش جایگزینی دارایی‌ها قیمت ها افزایش یافته و تولید صنایعی همچون سیمان و کاشی با رشد مواجه شده است.
مارانی عنوان کرد: به این ترتیب علیرغم افزایش قیمت سهام شرکت‌ها برخی از آنها به نسبت جایگاهی که دارند هنوز جا برای افزایش دارند زیرا NAV بسیاری از شرکت‌ها مانند ایران خودرو و سایپا به شدت کاهش یافته است.
مدیر عامل سرمایه گذاری ملی به مثبت بودن عملکرد ۶ ماهه شرکت‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: این در حالی است شاخص بورس تحت تاثیر چند سهم جدید مانند پالایشگاه بندرعباس، پالایشگاه شیراز و برخی شرکت‌های پتروشیمی مطرح قرار گرفته و در حال افزایش است.
وی در خصوص دلایل اقبال مردم به بورس با وجود افزایش قیمت سکه و ارز گفت: در حال حاضر بسیاری از مردم اعتقاد دارند که سکه و ارز به سقف قیمتی خود رسیده است و معتقدند که بهتر است سرمایه خود را به سمت بورس برده و آن‌ها را به سمتی سوق دهند که قیمت آن افزایش نیافته است.
این فعال بازار سرمایه با بیان این‌که افزایش حجم معاملات نشان‌دهنده ورود نقدینگی به بورس است اطهار کرد: سهامداران حقیقی و تازه وارد حتما باید با مشورت کارشناسان اقدام به خریداری سهم کنند و در خریداری سهم دقت کنند زیرا بورس یک بازار حرفه‌ای و کارشناسی است و خرید و فروش سهم بدون مشورت درست نیست.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.