عوامل موثر بر ریزش مو کدامند

با پیشرفت‌های سال‌های اخیر در تکنیک‌های پیوند موی طبیعی در حال حاضر کمتر از روش‌های جراحی قدیمی مانند جمع کردن پوست سر و غیره استفاده می‌شود

نوع ریزش مو در آقایان آلوپسی آندوروژیک (طاسی مردانه) است. در این بیماری فولیکول‌های موی سر که در حال ساختن موهای سالم و ضخیم هستند. تحت تاثیر سه عامل ژنتیک هورمون‌های مردانه و زمان به تدریج شروع به ساختن موهای ضعیف‌تر نازک‌تر و شکننده‌تر می‌کنند.

یکی از علائمی که معمولا در ریزش مو با طرح مردانه مشاهده می‌گردد پوست و موی چرب است ودلیل این مسئله آن است که هورمون‌های مردانه هم بر فولیکول‌های مو اثر گذار هستند. و هم موجب افزایش ترشح غدد چربی پوست می‌شود.

از جمله داروهای استاندارد می‌توان به محلول ماینوکسیدیل و قرص فیناستراید اشاره کرد. بجز این دارو‌ها هیچ کدام از موارد تجویز شده دیگر دارای اثرات شناخته شده و قطعی نبوده و به دلیل وجود عوارض احتمالی بهتر است به هیچ عنوان استفاده نشود همچنین اثرات این دارو‌ها فقط با استمرار استفاده باقی مانده و با قطع مصرف حتی مصرف طولانی مدت به تدریچ پر پشتی مو‌ها از می‌رود.

همچنین مکانیسم دقیق اثر محلول ماینوکسیدیل کاملا مشخص نیست ولی دیده شده است که ماینوکسیدیل ریزش مو را در مناطقی که مو‌ها نازک و ضعیف شده‌اند کند کرده و موجب ضخیم شدن موهای نازک و کرکی می‌شود ولی باعث رشد مجدد مو در مناطق کاملا طاس سر نمی‌گردد. بعبارت دیگر با مصرف ماینوکسیدیل روند طاسی کند شده ولی موهای ریخته شده مجددا در نمی‌آید.

محلول ماینوکسیدیل با غلظت‌های ۲ تا ۵ درصد استفاده می‌شود طرز استفاده محلول ماینوکسیدیل از اهمیت زیادی برخوردار است محلول بایستی بر روی پوست تمیز و خشک به آرامی مالیده شده ماساژ ملایم و حداقل ۴ ساعت قبل و بعد آن نبایستی مو‌ها شسته شود پس از مالیدن دارو سشوار زدن مو‌ها ممنوع است.

مقدار مصرف محلول ۳۰ تا ۶۰ قطره صبح و شب است. مصرف یک نوبت در روز ماینوکسیدیل عمدتا بی‌فایده است برای بروز اثرات مثبت محلول ماینوکسیدیل حداقل ۴ تا ۶ ماه استعمال مداوم آن لازم بوده و حداکثر اثر آن ۱۲ ماه بعد از شروع درمان آشکار می‌گردد.
در رابطه با عوارض جانبی مصرف ماینوکسیدیل عوارض جانبی محلول ماینوکسیدیل عمدتا در پوست بوده و بیشتر به دلیل وجود پروپیلن گلیکول در محلول ماینوکسیدیل اتفاق می‌افتند این عوارض عبارت‌اند از خشکی پوست پوسته ریزی خارش و قرمزی پوست است.

اخیرا شکل کف ماینوکسیدیل هم به بازار آمده است که این عوارض جانبی را ندارد گاهی هم این محلول باعث افزایش رشد مو‌ها در صورت و مناطق دیگر بدن می‌شود که بیشتر در خانم‌ها رخ داده ولی اهمیتی ندارد زیرا خودش خوب می‌شود به نظر من بهتر است ماینوکسیدیل در زمان حاملگی استفاده نشود.

در تشریح علت قطع مصرف ماینوکسیدیل در صورت اقدام به کاشت مودر صورتیکه فرد می‌خواهد اقدام به کاشت موی طبیعی نماید بایستی استعمال ماینوکسیدیل را چند هفته قبل از عمل قطع نموده زیرا این داروعروق خونی را گشاد کرده است و لذا احتمال خونریزی را در حین عمل افزایش می‌دهد فرد می‌تواند حدود دو هفته بعد از عمل مصرف آن را سر گیرد.

قرص فیناستراید به مقدار یک میلی گرو در روز داروی دیگری است که فقط در آقایان قابل استفاده است مکانیسم اثر فیناستراید مهار فعالیت آنزیم ۵ آلفاردا اکتاز در ریشه مو است.

در رابطه با تاثیر این قرص اثر درمانی قرص فیناستراید حدود ۳تا ۶ ماه پس از شروع دارو مشخص شده و یکسال بعد به حداکثر خود می‌رسد این اثرات در طی سال دوم درمان ثابت مانده و یا کمی کاهش پیدا می‌کند قرص فیناستراید بی‌خطر بوده و عوارض جانبی آن ضعیف اندک و اکثرا قابل برگشت است.

این عوارض عمدتا مربوط به کاهش خفیف در اعمال جنسی مردانه (مانند کاهش میل جنسی، اختلال در نعوظ، و کاهش حجم منی) بوده ولی این موضوع اهمیتی ندارند زیرا اولا با ادامه درمان بتدریج ناپدید شده و ثانیا در صورت قطع درمان نیز ظرف مدتی از بین می‌رود.

استفاده از قرص فیناستراید در خانم‌ها ممنوع است همچنین خانم‌های حامله نبایستی تماس پوستی با قرص فیناستراید داشته باشند مثلا با دست خود دارو را به شوهرشان ندهند.

اثرات مثبت درمانی فیناستراید و ماینوکسیدیل با قطع مصرف آن‌ها در عرض چند ماه از دست رفته و ریزش موی فرد دقیقا به وضعیت اولیه یعنی حالت قبل از مصرف دارو باز می‌گردد. توجه داشته باشید که با قطع مصرف این دارو‌ها ریزش مو تشدید نمی‌گردد.

علی رغم موقتی بودن اثرات مثبت دارو‌های فوق و مشکلات مصرف آن‌ها متخصصین پوست غالبا توصیه می‌کنند. که این دارو‌ها در کنار کاشت موی طبیعی برای چند سال و گاهی همه عمر استفاده شوند افزود: علت این است که معمولا بهترین نتیجه کاشت مو برای طاسی مناطق جلو و قله سر بوجود آمده و نیز بالا‌ترین نتیجه مصرف این دارو‌ها برای طاسی منطقه ورتکس حاصل می‌گردد لذا منطقی است که نتیجه بگیریم مصرف همزمان این دارو‌ها با کاشت مو نتایج مفید پیوند مو را فوق العاده تشدید نموده و رضایتمندی بیمار و پزشک را افزایش می‌دهد.

با پیشرفت‌های سال‌های اخیر در تکنیک‌های پیوند موی طبیعی در حال حاضر کمتر از روش‌های جراحی قدیمی مانند جمع کردن پوست سر و غیره استفاده می‌شود و امروز می‌توان ادعا کرد که بهترین روش ترمیم در طاسی با طرح مردانه در خانم‌ها و آقایان استفاده از کاشت موی طبیعی است که اگر اینکار توسط متخصصین پوست با صلاحیت و دارای تجربه علمی و عملی انجام شود نتایج بسیار فوق العاده و درخشانی به همراه خواهد داشت پیوند موی طبیعی روشی جهت انتقال مو از مناطق پرپشت به مناطق کم پشت است.

مصرف شامپوهای خاص نیز در جلوگیری از ریزش مو‌ها تا حدودی موثر هستند و در برخی موارد ریزش موی مردان به دلیل التهابات پوست سر افزایش می‌یابد. بنابراین استفاده از شامپوی مناسب سازگار با جنس پوست سر از التهاباتتت کاسته و منجر به کاهش ریزش موی سر می‌شود در مواردی که ریزش مو همراه با شوره سر است شامپوهای ضد شوره ممکن است به کاهش ریزش مو نیز کمک نماید.

در ‌‌نهایت روشهای کاشت مو نیز وجود دارد که روشهای هزینه بر و طولانی درمانی هستند و فقط به دست افراد متخصص و پرمهارت موفقیت آمیز است.

سایت خبری تحلیلی همصدا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.