عوامل موثر در افزایش نرخ دلار طی امروز

کارگزاران بورس عوامل عمده موثر در افزایش امروز دلار را ناشی از مسائل سیاسی منطقه، کاهش قبمت جهانی طلا و حرکت سرمایه ها به سمت ارز می دانند.

در جریان معاملات امروز بازار سهام برخی از فعالان به نرخ دلار توجه وِیژه کرده و به نوسانات بازار ارز متمرکز شده بودند. با شروع معاملاتی آتی سکه هم ، قیمت برخی قراردادهای آتی سکه تا حدود ۸۰۰ هزار تومان افزایش یافت که این اتفاق ناشی از رشد قیمت دلار بود.

براساس این گزارش، در این رابطه کارگزاران بورس بر این باورند عواملی چون سرنگون شدن جنگنده ترکیه ای در سوریه ، اظهارات اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت ( مبنی بر اینکه اگر روند موجود در تامین ارز دولتی برای واردات مواد اولیه و کالاهای اساسی ادامه یابد و فعالان اقتصادی همچنان ناچار به خرید این اقلام با ارز آزاد شوند، متولیان تنظیم بازار نیز ناگزیر به افزایش قیمت تمام شده کالاها براساس ارز ۱۷۰۰ تومانی خواهند شد) ، کاهش جهانی قیمت های طلا و تداوم سیر نزولی قیمت سهام شرکت های بورسی از سوی دیگر موجب افزایش امروز دلار تا حدود ۱۸۶۰ تومان شده است.

به باور این گروه از فعالان بازار سرمایه در این شرایط سرمایه گذاران ترجیح می دهند با خرید دلار و سایر ارزها ضمن پوشش ریسک سرمایه گذاری از منافع حاصل از رشد قیمت ارز در آینده بهره گیرند.

در این میان باید گفت متاسفانه به دلیل عدم بازدهی سهام اکثر شرکت های بورسی ، افزایش تورم و نقدینگی، نبود سیاستی واحد، معلوم نشدن زمان و ابعاد اجرای مرحله دوم هدفمند سازی یارانه ها و غیره ، بخشی از سرمایه های سرگردان به سمت بازار کاذبی چون ارز و خصوصا” دلار حرکت کرده و در این شرایط جا دارد مسئولان اقتصادی و سایر متولیان کشور چاره ایی بیاندیشند.
۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.