عوامل ناشناخته در سرفه

سرفه در اثر مکانیزم حفاظتی ریه علیه اجسام خارجی که از طریق تنفس دود سیگار، گردو غبار و یا ترشحات مجاری هوای فوقانی، شیره معدی و اجسام خارجی دیگر که وارد ریه می شوند، آغاز می شود.

حتماً بارها اتفاق افتاده که مدام سرفه کنید تا جایی که به جز مراجعه به پزشک راه حل دیگری نداشته باشید. اما دلیلی که باعث می شود در این وضعیت قرار بگیریم حساسیت بسیار زیاد نای و حنجره است.حنجره و محلی که در آن نای به دو برونش تقسیم می شود بسیار حساس هستند و بخش های انتهایی ریه و حتی حبابچه های بسیار کوچک در ریه ها به محرک های شیمیایی سوزانده از قبیل دی اکسید گوگرد و گاز کلر حساس هستند.

رشته های اعصاب به سمت مغز از مجاری تنفسی و به طور عمده از طریق اعصاب واگ به محل موردنظرشان می روند ودر آنجا یک رشته از زنجیره های بزرگ به وسیله مدارهایی نورونی مغز شروع شده و در نهایت باعث سرفه می شود. سرفه مفرط یا مزاحم، شایع ترین علامتی است که ما را به نزد پزشک می کشاند. سرفه در اثر مکانیزم حفاظتی ریه علیه اجسام خارجی که از طریق تنفس دود سیگار، گردو غبار و یا ترشحات مجاری هوای فوقانی، شیره معدی و اجسام خارجی دیگر که وارد ریه می شوند، آغاز می شود.

زمانی که سرفه به علت ترشحات مجاری هوایی فوقانی پدید می آید، امکان دارد عامل اولیه ناشناخته باقی مانده و سرفه به طور مرتب ادامه یابد. قرار گرفتن طولانی مدت در برابر برخی محرک ها، سبب التهاب مجاری هوایی شده و سبب تشدید سرفه می شود.هر بیماری که به التهاب، تنگی یا تحت فشار قرار دادن مجاری هوایی بینجامد، می تواند با سرفه همراه باشد. عفونت سیاه سرفه، یکی از علل احتمالی سرفه مداوم در بزرگسالان است. عموماً تشخیص بیماری براساس وضعیت بالینی بیمار صورت می گیرد.به طور مثال بیماری آسم علت شایعی برای سرفه است. نمونه هایی از بیماری های پارانشیمی ریه که سبب سرفه می شوند، عبارتند از بیماری بافت بینابینی ریه، پنومونی یا سینه پهلو و آبسه های ریوی. امکان دارد نارسایی احتقانی قلب نیز به دلیل تورم بافت بینابینی و نیز بافت دوربرونشی، با سرفه همراه باشد.

بیماری مزمن ریه

باتوجه به طول مدت سرفه، می توان شایع ترین علل سرفه را دسته بندی کرد. سرفه حاد که معمولاً حدود دو هفته است اغلب در اثر عفونت دستگاه تنفسی فوقانی به ویژه سرماخوردگی، سینوزیت باکتریایی حاد و سیاه سرفه پدید می آید. سرفه مزمن که بیش از دو هفته است در یک فرد سیگاری، احتمال وجود بیماری انسدادی مزمن ریه بوده و در یک فرد غیرسیگاری که رادیوگرافی سینه اش طبیعی است، به دنبال ترشحات قسمت خلفی بینی و آسم، پدید می آید.عوارض شایع سرفه مزمن عبارتند از ایجاد درد در قفسه سینه و دیواره شکم، همراه با خستگی. بعضی وقت ها، حملات سرفه می تواند سبب مرگ شود که این امر می تواند در اثر فشار بسیار مثبت داخل قفسه سینه کاهش بازگشت وریدی و کاهش برون ده قلبی صورت پذیرد.

با وجود آنکه در بیمارانی که از سایر جهات سالم هستند، سرفه می تواند سبب شکستگی دنده شود، اما وقوع این عارضه احتمال وقوع شکستگی های پاتولوژیک ناشی از بیماری های دیگر مثل میلوم و استئوپروز (پوکی استخوان) را افزایش می دهد.درمان قطعی سرفه، به تشخیص علت بیماری زمینه ای و سپس شروع درمان اختصاصی بستگی دارد. حذف عامل محرک خارجی یا عامل تشدیدکننده داخلی در صورت تشخیص مفید خواهد بود.

درمان های ساده

دیگر موارد تشخیصی مهم عبارتند از درمان عفونت های اختصاصی دستگاه تنفسی، مصرف بازکننده های برونش ها در شرایطی که دچار انسداد برگشت پذیر مجاری هوایی شده ایم، فیزیوتراپی قفسه سینه به منظور افزایش پاکسازی ترشحات در بیماران دچار برونشیکتازی و درمان تومورهای داخل برونشی یا بیماری بینابینی ریه در زمانی که درمان مناسب و در دسترس وجود داشته باشد.روش های درمان عادی سرفه، زمانی به کار می رود که علت سرفه مشخص نبوده یا درمان اختصاصی ممکن نباشد و سرفه فاقد هرگونه کارکرد مفیدی بوده یا آنکه ناراحتی قابل توجهی را برای بیمار پدید آورد. سرفه های تحریکی ساده را هم می توان با تجویز یک داروی ضدسرفه که آستانه مرکز سرفه را افزایش می دهد، مهار کرد.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.