عکسی خیره‌کننده از گذر زمین‌و‌ماه از خورشید

۲۴م اسفند ،

رصدخانه دینامیک خورشیدی در تصاویر تازه خود به نمایش زمین و ماه در برابر خورشید از منظر خود پرداخته است.

ممتازنیوز: این رصدخانه در زمان ملاحظه گذر زمین و ماه در روز یکشنبه (۲۰ اسفند) و صبح دوشنبه (۲۱ اسفند) این تصاویر دیدنی را به ثبت رسانده است.

این فضاپیما در ابتدای مارس وارد فصل گرفتگی شش ماهه خود شد که یک دوره سه هفته‌ای است که زمین هر روز برای یک دوره زمانی میان این رصدخانه و خورشید قرار می‌گیرد.

زمین منظره خورشید را از حدود ساعت ۲۲:۱۵ شب تا ۲۳:۴۵ به وقت گرینویچ در روز یکشنبه مسدود کرد. پس از آن در روز دوشنبه در حدود ساعت ۳:۳۰ تا ۴:۴۵ بامداد به وقت گرینویچ، ماه در یک گرفتگی جزئی در برابر خورشید قرار گرفت.

هنگامی که زمین در برابر خورشید قرار می‌گیرد، مرزهای سایه زمین تیره می باشند و رصدخانه دینامیک خورشیدی تنها نوری را که از جو زمین عبور کرده، می‌بیند.

 

خط زمین تقریبا مستقیم است، چرا که زمین از منظر این رصدخانه در مقایسه با خورشید بسیار بزرگ است.

گرفتگی حاصل از گذر ماه در عوض بسیار متفاوت است. از آنجایی که ماه جو ندارد، شکل گرد آن براحتی قابل ملاحظه بوده و خط سایه آن واضح و تمیز است.

هر فضاپیمایی که از مدار اطراف زمین به خورشید می‌نگرد، چنین گرفتگی‌هایی را ملاحظه می‌کند اما مدار رصدخانه دینامیک خورشیدی برای کوچک سازی هر چه بیشتر آنها طراحی شده و هر سال تنها دو بار این فصل سه هفته‌ای گرفتگی را تجربه می‌کند.

فصل بهاری گرفتگی ۲۰۲۲ تا ۲۶ مارس (شش فروردین) ادامه خواهد داشت. فصل پائیزی این گرفتگی از دوم سپتامبر (۱۳ شهریور) آغاز خواهد شد.

خبرگزاری ایسنا

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.