غرامت یک میلیارد دلاری سامسونگ به اپل

فضای سایبر > روندها
دادگاهی در آمریکا اعلام کرد شرکت سامسونگ به منظور جبران خسارت‌های وارد شده به ادعای خسارت به حق مالکیت معنوی شرکت اپل، باید مبلغ ۱٫۰۵ میلیارد دلار به این شرکت غرامت پرداخت کند.

بر اساس حکم این دادگاه، چندین محصول سامسونگ حق ثبت انحصاری طراحی و ساخت نرم‌افزار آی‌فون شرکت اپل را نقض کرده‌ و از محصولات اپل کپی‌برداری کرده‌است. هیات منصفه همچنین ادعای سامسونگ مبنی بر سواستفاده از چندین حق انحصاری خود را رد کرده و هیچ آسیبی را به آنها وارد ندید.

این احتمال وجود دارد که قدم بعدی شرکت اپل ممنوع کردن فروش تعدادی از محصولات شرکت رقیبش در بازار آمریکا باشد و سامسونگ نیز اعلام کرده علیه رای دادگاه درخواست استیناف خواهد کرد.

شرکت‌های اپل و سامسونگ عامل فروش بیش از نیمی از اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌های موجود در جهان هستند. هیات منصفه ۹ نفره این دادگاه در سن خوزه کالیفرنیا باید ۷۰۰ سوال درباره هر‌ یک از طرفین دعوا را مبنی بر اینکه طرف مقابل حقوق معنوی دیگری را زیرپا گذاشته و از محصولات دیگری کپی‌برداری کرده،‌ بررسی می کردند.

این هیات ادعای شرکت سامسونگ مبنی بر تخطی اپل از حقوق معنوی این شرکت را رد کرد و در مقابل سامسونگ را در بسیاری از موارد مقصر اعلام کرد. تمامی دعاوی مطرح شده شرکت اپل در این دادگاه تایید نشد، این شرکت درخواست ۲٫۵ میلیارد غرامت از سامسونگ داشت اما غرامت درخواستی سامسونگ ۵۱۹ میلیون دلار بود.

سامسونگ حکم جدید هیات منصفه را به ضرر مصرف‌کنندگان آمریکایی توصیف کرد زیرا این رای به اعتقاد سامسونگ منجر به کاهش تعداد انتخاب‌ها و نو‌آوری شده و قیمت‌ها افزایش خواهند یافت. در مقابل مایکل گارتنبرگ مدیر تحقیقات موسسه گارتنر می‌گوید این حکم در بلند مدت به نفع مصرف‌کنندگان خواهد بود و هرکسی که تاکنون قصد کپی‌برداری از روی محصولات اپل را داشت، اکنون کمی عمیقتر به این موضوع خواهد اندیشید.

بر اساس رای هیات منصفه، تعدادی از گوشی‌های سامسونگ از جمله گلکسی S 4G کپی‌برداری از آی‌فون شرکت اپل بوده است اما ادعای اپل درباره کپی‌شدن تبلت‌های سامسونگ از روی آی‌پد اپل تایید نشد. استفاده از سطح‌مشترک iOS بدون پرداخت برای کسب مجوز و ویژگی Tap-to-Zoom اپل از دیگر موضوعاتی بود که سامسونگ به کپی‌برداری آنها متهم شده‌است.

بر اساس گزارش BBC، اپل با اینکه برنده این دادگاه علیه شرکت سامسونگ به شمار می‌رود، همچنان بزرگترین مشتری و خریدار تراشه‌ها و نمایشگرهای سامسونگ به منظور تامین قطعات برای ساخت محصولات جدیدش باقی خواهد ماند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.