غش قلبی چیست؟

می‌توان کمی آب سرد نیز به صورت بیمار پاشید یا محرکی دردناک (مثلا نیشگون) به او وارد کرد تا عروق به اصطلاح وارفته بار دیگر منقبض شوند.

غش یا سنکوپ ، از دست دادن موقت هوشیاری و بیهوشی در نتیجه نرسیدن خون کافی به مغز (کوتاه مدت) است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ هنگامی که جریان خون مغز کم شود، بدلیل اینکه مغز کنترل خود را روی اعضاء بدن از دست می‌دهد، فرد قدرت و هوشیاری خود را از دست داده و سقوط می‌کند. معمولا بعد از چند ثانیه یا چند دقیقه او دوباره هوشیار می‌گردد. اما اگر سنکوپ با یک ناراحتی جدی پزشکی همراه باشد، بیمار ممکن است نیم ساعت یا بیشتر در حالت بیهوشی بماند.

مهمترین علائمی که احتمال سنکوپ قلبی را مطرح می کنند :‏

‏۱- سابقه بیماری سرخرگی قلبی و یا علائم آن به صورت درد قفسه سینه (آنژین) و یا ‏سابقه حمله های قلبی

‏۲- وجود نارسایی قلبی که توسط اکوکاردیوگرافی قابل تشخیص است. ‏

‏۳- الکتروگرام قلبی غیر طبیعی که توسط آن می توان به بیماری سرخرگی قلبی، ‏برادیکاردی، هیپرتروفی قلب و سایر بیماریهای آریتمی زا  از قبیل سندرم ‏QT‏ طولانی، ‏بروگادا و بطن راست آریتمی زا پی برد. ‏

‏۴- سابقه خانوادگی مرگ ناگهانی در اقوام نزدیک‏

‏۵- تشخیص آریتمی قلبی در هنگام ثبت هولتر‏

در صورتی که تاکی کاردی های وخیم قلبی بعنوان علت سنکوپ شناخته شوند تنها ‏درمان مؤثر برای بیماران مبتلا تعبیه دفیبریلاتور قلبی ‎(ICD)‎‏ می باشد.

علائم اخطار دهنده غش:

– احساس بد حالی و سستی و سرگیجه
– رنگ پریدگی و پوست سرد و عرق‌دار
– تهوع و استفراغ
– گزگز دست و پاها
– نبض ضعیف ، تنفس سطحی و افت فشار خون
– اختلال بینایی بصورت سیاهی رفتن چشم و احساس صدایی مثل سوت در گوش
– از دست دادن تعادل و سقوط و بیهوش شدن

اقدامات اولیه در غش:

. باید بیمار در وضعیت درازکش قرار گیرد و پاهایش بالاتر از سرش قرار گیرد تا جریان خون برقرار شود. اگر امکان دراز کشیدن نباشد، بیمار در حالت نشسته سرش را خم کرده و وسط دو زانویش بگذارید.

. می‌توان کمی آب سرد نیز به صورت بیمار پاشید یا محرکی دردناک (مثلا نیشگون) به او وارد کرد تا عروق به اصطلاح وارفته بار دیگر منقبض شوند.

. سر بیمار را به عقب خم کنید تا زبان او جلوی راه تنفسی را نگیرد. و همچنین سر باید به یک سمت منحرف بشود تا مواد استفراغی به ریه بیمار نرود.

. تا موقعی که بیمار هوشیار نشده مایعات یا خوراکی دیگر به بیمار داده نشود، چون وارد ریه‌های او می‌گردد.

. اگر بیمار حین غش سقوط کرده باید مطمئن شوید که جایی از بدن او صدمه ندیده است.

. اگر هوشیاری باز نگشت، ارزیابی علائم حیاتی را انجام دهید و در صورت لزوم اقدامات احیاء قلبی و ریوی را انجام دهید و بیمار را به مراکز درمانی برسانید.

. با وجود اینکه مسئله غش مسئله ساده‌ای است، ولی می‌تواند نشانه بیماری مهم قلبی و یا غیره باشد، پس در صورت تکرار حتما باید بررسی شود.

نکته: با وجود اینکه مسئله غش مسئله ساده‌ای است، ولی می‌تواند نشانه بیماری مهم قلبی و یا غیره باشد، پس در صورت تکرار حتما باید بررسی شود.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.