غضنفری: دولت در پی احیای پیمان‌سپاری ارزی نیست

جمعه ۸ اردیبهشت – ۰۱:۳۵:۵۳ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه دولت در پی احیای پیمان‌سپاری ارزی نمی‌باشد از تصمیمات جدید به منظور تسهیل در پرداخت منابع صندوق توسعه ملی به متقاضیان و تولیدکنندگان خبر داد.
 به گزارش سرویس اقتصادی آریا، غضنفری با اعلام این خبر افزود: به تازگی شایعاتی میان صادرکنندگان مطرح شده بود که مصوبات دولت برای ساماندهی بازار ارز بازگشت به وضعیتی است که به آن پیمان‌سپاری ارزی می‌گویند در حالی که دولت در تصمیمات خود در پی پیمان‌سپاری ارزی نیست و صادرکنندگان با محدودیت پیمان‌سپاری ارزی مواجه نیستند و می‌توانند از محل ارزی که از صادرات بدست آورده‌اند یا خودشان واردات را انجام دهند یا آن را به واردکنندگان دیگر واگذار کنند که کار واردات انجام شود.
غضنفری ابراز امیدواری کرد: بانک مرکزی یا وزارت اقتصاد سامانه‌ای طراحی کنند که از طریق بورس یا صرافی‌ها صادرکنندگانی که ارز دارند و واردکنندگانی که متقاضی دریافت ارز هستند راحت‌تر با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند و جریان واردات کالاهای اساسی و سایر کالاها به کشور روان‌تر انجام گیرد.
براساس این گزارش وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان ساخت: تاکنون بیش از ۵ میلیارد دلار طرح صنعتی و معدنی توسط بانک صنعت و معدن به صندوق توسعه ملی معرفی شده است.
وی با تاکید براینکه صندوق توسعه ملی در پرداخت تسهیلات مصوب محدودیتی قائل نیست اظهار داشت: پرداخت تسهیلات به تعدادی از واحدهای تولیدی آغاز شده است و تشخیص اولویت‌ها برای دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی با وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌باشد و بانک‌های عامل نیز بازپرداخت تسهیلات را می‌پذیرند.
غضنفری گفت: براساس مصوبه اخیر دولت، بانک مرکزی تسهیلات پرداختی به متقاضیان را ریالی محاسبه و به صورت ارزی به صندوق توسعه ملی بازپرداخت می‌کند.
وی با بیان اینکه تعداد زیادی از طرح‌ها متقاضی دریافت این تسهیلات هستند افزود: در صورت تعامل و همکاری هرچه بیشتر مجلس شورای اسلامی و عدم وجود مشکلات نوسانات نرخ ارز برای تسهیلات ‌گیرندگان، تحول بزرگی در استفاده از منابع صندوق توسعه ملی،  بازپرداخت آن و بازسازی و نوسازی صنایع ایجاد می‌شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین اعلام نمود: براساس مصوبه دولت، پرداخت منابع صندوق ذخیره‌ ارزی به صورت ارزی است اما تسهیلات گیرنده آن را به صورت ریالی به بانک مرکزی می‌پردازد و بانک مرکزی با نرخ ارز مرجع به صندوق توسعه ملی بازپرداخت می‌کند و محاسبات هم از نظر نرخ سود و هم از نظر بازپرداخت مانند تسهیلات ریالی است تا دریافت‌کننده تسهیلات دچار فشار و مشکلات ناشی از نوسانات نرخ ارز نشود.
دکتر غضنفری در خاتمه افزود: در کارگروه صادرات کشور تصویب شد که بیمه مرکزی به شرکت‌های بیمه تجاری ابلاغ کند با نرخ توافقی نوسانات نرخ ارز را ضمانت کنند. ما معتقدیم که اگر قرار است صندوق توسعه ملی تسهیلات ارزی بدهد و بازپرداخت ارزی داشته باشد لازم است با مکانیسم‌ کمک‌کننده مشکل نوسانات نرخ ارز برطرف شود.
 

کد خبر: ۲۰۱۲۰۴۲۷۱۳۳۵۵۳۲۵۰


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.