فاز دوم هدفمندی در ایستگاه آخر

جوان آنلاین-سحررحیمی: فاز دوم هدفمندی یارانه ها سرانجام به ایستگاه اجرایی شدن نزدیک می شود و ماجری اجرایی شدن آن حتی با تصویب کلیات بودجه سال ۹۱ در مجلس به خط پایان نزدیک می شود تا حرف و حدیث ها در ا ین خصوص پایان یابد. 

حذف یارانه نقدی پر درآمده ها و پیامک انصراف از دریافت یارانه نقدی اما، شروع ماجرای اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی در اواخر سال ۹۰ بود. 

بعد از آن بود که با شروع سال جدید، واریز مبلغ ۲۸ هزار تومانی به عنوان مابه التفاوت یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار فریاد اعتراض بهارستان نشین ها را بلند کرد. 

البته تنها این مجلسی ها نبودند که به واریز این مبلغ اعتراض کردند بلکه بسیاری از خانوارها که این مبلغ به حساب آنها واریز نشده بود و جزئی از متمکنین مالی نیز نبودند به این امر عتراض داشتند. 

بعد از آن بود که رای زنی های اقتصادی های مجلس آغاز شد و درنهایت کلیات بودجه سال ۹۱ به تصویب رسید و گفته شد در صورت اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی مابه اتفاوت یارانه نقدی ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود ان هم به شرطی که ۱۰ میلیون پولداری که دولت اعلام کرده بود ، یارانه نقدی آنها حذف خواهند شد، انصراف دهند. 

حالا اما بر طبق مصوبات مجلس شورای اسلامی میزان یارانه نقدی ۲۷ هزار و ۵۰ تومان افزایش خواهد یافت. بر اساس مصوبات روز گذشته مجلس، دولت موظف است تا مبلغ ۴۸ هزار میلیارد تومان از منابع حاصل از اجرای قانون هدفمندی را به منظور اجرای ماده ۷ قانون هدفمند کردن یارانه‌ها هزینه کند. بر این اساس ماده ۷ قانون هدفمند کردن یارانه‌ها دولت را مجاب کرده است که حداکثر تا ۵۰ درصد خالص وجوه حاصل از این اجرای این قانون را در قالب پرداخت نقدی و غیرنقدی به لحاظ درآمد خانوار نسبت به کلیه خانوارهای کشور به سرپرست خانوار پرداخت کند.

به علاوه در ماده ۷ قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تاکید شده است که این درآمدها در جهت تامین بیمه‌های اجتماعی، خدمات درمانی، ارتقای سلامت جامعه و کمک به تامین هزینه مسکن، مقاوم‌سازی مسکن و اشتغال هزینه گردد.

براساس این گزارش، بنا بر مصوبه دیگر مجلس شورای اسلامی ۱۰ هزار میلیارد تومان به‌منظور اجرای مواد ۶ و ۸ قانون هدفمندکردن یارانه‌ها به دولت اختصاص داده شده است که دولت طبق این مواد، این مبالغ را می‌تواند برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در واحدهای تولیدی، خدماتی و مسکونی و تشویق و صرفه‌جویی و الگوی مصرف و همچنین بهبود حمل و نقل عمومی، حمایت از توسعه صادرات نفتی، حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی و صنعت و توسعه و خدمات الکترونیکی اختصاص دهد.

بند دیگر مصوبه مجلس برای تعیین نوع هزینه‌کرد درآمدهای دولت از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اختصاص ۶ هزار میلیارد تومان به بند ب ماده ۳۴ قانون برنامه پنج ساله برنامه پنجم توسعه است که بخش سلامت را در برمی‌گیرد.

همچنین مجلس شورای اسلامی ۲ هزار میلیارد تومان را به صندوق بیمه بیکاری از محل درآمدهای حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اختصاص داده است.

بر این اساس، اگر بنا به مصوبه روز گذشته کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی ۱۰ میلیون نفر از اقشار مرفه از دریافت یارانه معاف شوند، ۶۵ میلیون نفر یارانه خواهند گرفت.

به علاوه با توجه به این‌که دولت یارانه نقدی فاز دوم را از زمان تغییر قیمت حامل‌های انرژی افزایش خواهد داد به نظر می‌رسد با توجه به زمزمه‌های اجرای فاز دوم از خردادماه، برای ۱۰ ماه منتهی به پایان سال یارانه نقدی پرداخت شود.

بنابراین دولت باید ماهانه ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان یارانه نقدی را به ۶۵ میلیون نفر پرداخت کند که تقریبا رقمی معادل ۷۳ هزار تومان می‌شود که نسبت به یارانه فاز اول ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش خواهد داشت که اگر دولت این میزان را برای ۱۲ ماه در نظر بگیرد میزان یارانه نقدی ۶۱ هزار تومان خواهد شد.

گفتنی است، بر اساس این گزارش سال گذشته دولت ۸۰ درصد درآمد ۵۴ هزار میلیاردی تعیین شده برای فاز اول هدفمندی که معادل ۴۰ هزار میلیارد تومان بود را به یارانه نقدی اختصاص داد و برای هر فرد مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان را به صورت ماهانه واریز کرد.
به این ترتیب فاز دوم هدفمندی یارانه ها تنها منتظر اعلام آمادگی دولتی ها و بستن قیمت های جدید است تا اجرایی شود. قیمت هایی که گفته شده روی میز رئیس جمهور قرار دارد و منتظر تایید وی است تااعلام شود.

البته، حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور پس از اتمام جلسه هیئت دولت در صدمین سفر استانی گفت: اطلاع رسانی در خصوص زمان آغاز این طرح بزرگ ملی همزمان با فراهم شدن کامل مقدمات و اندکی پیش از آغاز اجرای طرح خواهد بود.

وی در مورد دلیل عدم اعلام زمان دقیق آغاز طرح گفت: این رویکرد دولت فرصتی برای برخی افراد که با سودجویی خود قصد بر هم زدن بازار را دارند باقی نمی گذارد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور ادامه داد: دولت مصمم است تجربیات خود در اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ها را در فاز دوم اجرای آن به کار گیرد. 

با این تفاسیر پرونده فاز دوم هدفمندی یارانه ها بسته شده و تنها منتظر اشاره دولتی ها برای اجرایی شدن است و باید منتظر ماند و دید با اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی چه تغییری در اقتصاد کشور حاصل خواهد شد؟


جوان آنلاین – آخرین عناوین اقتصادی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.