فاز نخست شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران به بهره‌برداری رسید

فاز نخست شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران به بهره‌برداری رسید

فاز نخست شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران امروز با حضور دکتر محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فناوری ریاست جمهوری به بهره‌برداری رسید.

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) از روابط عمومی مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، فاز نخست شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران امروز با حضور رئیس‌جمهور، معاونت فناوری ریاست جمهوری به بهره‌برداری رسید.

شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران، مجموعه‌ای سازمان یافته از سامانه‌های برخط، مراکز فرهنگی دیجیتال و اقدامات حمایتی، آموزشی و اطلاع رسانی است که با هدف استفاده بهینه از فن‌آوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی برای تحقق اهداف فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، تحت راهبری و نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طراحی و اجرا شده و متناسب با فن‌آوری‌های روز، توسعه و ارتقا می‌یابد.

این شبکه، بستری مبتنی بر آخرین فن‌آوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی برای دسترسی به آثار، محصولات و خدمات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای را فراهم کرده و زمینه لازم جهت پدیدآوردن و انتشار محتوای مبتنی بر فرهنگ اسلامی- ایرانی و دسترسی عمومی به اطلاعات بخش فرهنگ ایران اسلامی را مهیا کند تا آثار تولیدی، به سهولت در اختیار آحاد افراد جامعه در سراسر کشور قرار گیرد.

تاکنون شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران توانسته ۲۵۰ مجتمع فرهنگی و خانه دیجیتال را افتتاح کند که این تعداد قرار است تا پایان شهریورماه به ۵۰۰ خانه فرهنگ ارتقا یابد

قرارداد این طرح در سال ۸۸ بین معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منعقد شد. در فاز اول، تامین تجهیزات رایانه ای مورد نیاز ۲۵۰ مرکز فرهنگی در سراسر کشور انجام می شود و قرار است در مرحله بعدی به ۵۰۰ مرکز افزایش یابد.

گفتنی است، ایجاد و تجهیز شبکه ملی فرهنگ از طریق بهره گیری از زیرساخت مناسب و برقراری ارتباط پرسرعت میان مراکز فرهنگی در سراسر کشور با شبکه ملی داده ها، تهیه ۲۰۰ عنوان بسته‌های نرم افزاری رسانه‌ای جدید با مضامین و موضوعات فرهنگی و آموزشی متنوع از جمله اهداف این طرح کلان ملی فناوری است.

براساس این طرح، علاوه بر تهیه محتوای مورد نیاز در بخش های مختلف، مدیریت و نظارت در مراکز فرهنگی دیجیتالی راه اندازی شده در سطح کشور، توسعه و به روز رسانی آنها به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شده است.

وزیر ارشاد تاکید کرد: باید تحولات دنیای دیجیتال را در جهت منافع ملی هدایت کرد

نقش رسانه‌های دیجیتال در میزان تاثیرگذاری بر مخاطب، بی‌نظیر است؛ بر همین اساس رسانه‌‎های دیجیتال، بهترین فضا برای نشر پیام انقلاب اسلامی ایران به شمار می‌رود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب در مراسم رونمایی از فاز نخست شبکه ملی فرهنگ گفت: از زمان انعقاد قرارداد راه‌‎اندازی شبکه ملی فرهنگ میان معاونت فناوری ریاست جمهوری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون، ۲۷۰ خانه و مجتمع فرهنگی دیجیتال راه‌اندازی شده است که به طور متوسط در هر ماه، ۱۰ مرکز آغاز به کار کرده است و البته ظرف ماههای آتی، تعداد خانه‌ها و مجتمع‌های دیجیتال به ۵۰۰ افزایش خواهد یافت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تاکنون ۷۰۰ مرکز ارزیابی و استانداردهای لازم را برای برپایی خانه فرهنگ دیجیتال کسب کرده‌اند، افزود: بیش از ۱۰۰۰ مرکز در مساجد نیز درخواست خود را به شبکه ملی فرهنگ ارایه کرده‌اند.

وی تصریح کرد: تا کنون ۲۳ مجتمع فرهنگی دیجیتال استانی، ۲۲ مجتمع فرهنگ دیجیتال شهری و ۲۲۵ خانه فرهنگ دیجیتال راه‌اندازی شده است.

حسینی به ورود خیرین غیردولتی به عرصه ساخت مجتمع‌های فرهنگی دیجیتال اشاره کرد و گفت: اگر افراد خیر تشویق شوند، حتما حضور پررنگ‌تری در ساخت و راه‌اندازی این مجتمع‌ها خواهند داشت.

وی با اشاره به برگزاری مسابقات بین‌المللی بازی‌های رایانه‌ای(جام دیجیتال) از سوی مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، گفت: این مسابقات در تیرماه سال جاری در فضای مجازی برگزار خواهد شد و تاکنون توانسته مخاطبان زیادی را به خود جلب کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: جام دیجیتال با محوریت دو مجتمع فرهنگی دیجیتال ۲۹ بهمن تبریز و آیت‌اله نجومی کرمانشاه برگزار می‌شود.

حسینی در ادامه به بیان اهمیت رسانه‌های دیجیتال در عصر فعلی پرداخت و گفت: رسانه‌های دیجیتال؛ به دلیل ویژگی تعاملی با قابلیت برخورد سریع، امکانات متنوع و انعطاف‌پذیری توانسته‌اند ظرفیت بالایی را به خود اختصاص داده و مخاطبان بی‌شماری را جذب کنند؛ به نحوی که تعداد مخاطبان با رسانه‌های مکتوب قابل مقایسه نیست.

وی تاکید کرد: باید تحولات دنیای دیجیتال را مدیریت کرده و در جهت منافع ملی هدایت کرد، این در حالی است که اگر حالت انفعالی در این فضا بروز کند، فکر و اندیشه دیگران به ما تحمیل خواهد شد.

رئیس‌جمهور: شبکه ملی فرهنگ باید یک پایگاه اجتماعی تمام‌عیار باشد
رئیس جمهوری اسلامی ایران خواستار گسترش همه جانبه فعالیتهای شبکه ملی فرهنگ شد و گفت: این شبکه باید به یک پایگاه اجتماعی تمام‌عیار تبدیل شود.

دکتر محمود احمدی‌نژاد در مراسم رونمایی از فاز نخست شبکه ملی فرهنگ گفت: فضای مجازی ظرفیت نامحدودی است که فضایی لایتنهی دارد، همین فضا یک جرقه است که تمامی استعدادهای انسان شکوفا شده و انسان بزرگ شود.

رئیس جمهوری اسلامی ایران، راه‌اندازی شبکه ملی فرهنگ را گامی در مسیر جهانی شدن بشر دانست و افزود: شبکه ملی فرهنگ باید در تمامی مرزهای ایران گسترش یافته و به تقاضای متقاضیان در بیرون از مرزهای جمهوری اسلامی ایران نیز پاسخ دهد، آن زمان است که مشاهده می‌شود، متقاضیان زیادی به دنبال راه‌اندازی و برقراری این ارتباط با شبکه ملی فرهنگ هستند.

دکتر احمدی‌نژاد با اشاره به آغاز به کار شبکه ملی فرهنگ با ۲۵۰ پایگاه فعال در سراسر کشور و متصل شدن ۲۵۰ پایگاه دیگر به این شبکه در آینده نزدیک، گفت: فرهنگ، دایره وسیعی است که همه ابعاد انسانی را تحت پوشش خود قرار می‌دهد و شبکه ملی فرهنگ کشور باید به پایگاه بسیار پرحجم از اطلاعات فرهنگی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه ملت ایران همواره در فرهنگ‌آفرینی پیشتاز بوده و در صیانت از فرهنگ خود نقش موثرتری از دولت‌ها ایفا کرده است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در عرصه فرهنگ حرف‌های بسیار زیادی برای ارائه به دیگران دارد و فرهنگ‌آفرینی و تمدن‌سازی همواره در طول تاریخ وجه تمایز ملت ایران با سایر ملل و اقوام بوده است.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران افزود: ایجاد شبکه ملی فرهنگ در فضای مجازی، یک امکان نامحدود برای برقراری ارتباط بین همه انسان‌ها است و فرصت بسیار مناسبی برای عرضه مولفه‌های ارزشمند فرهنگی ملت ایران به شمار می‌رود.

به گفته وی، شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران می‌تواند همه ظرفیت‌های ملی را پشت سر فرهنگ ایرانی – اسلامی بسیج نماید.

دکتر احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه باید در این شبکه به تناسب سن افراد و نیازهای آنها تولید محتوا نمود، تصریح کرد: باید پس از تبیین دستور کارها، تعیین اولویت‌ها و ارائه جهت‌دهی‌ها در شبکه ملی فرهنگ، محتوای ارائه شده در این شبکه را نیز با امکانات نرم‌افزاری کنترل کرد تا بهترین و سالم‌ترین مطالب و محتوای فرهنگی با رعایت موازین از طریق این شبکه به مردم عرضه شود.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه در عرصه فرهنگ روش عرضه محصولات فرهنگی بسیار مهم و مؤثر است، خاطرنشان کرد: شبکه ملی فرهنگ یک روش و عرصه بسیار مناسب برای عرضه فرهنگی است و در دنیایی که دیگر نمی‌توان جلوی انتشار افکار و اندیشه‌ها را به هیچ ترتیبی محدود یا مسدود کرد، راه پیشتازی در عرصه فرهنگ آن است که وارد عرصه شد و حرف و سخن مناسب خود را به شکل مناسب و هنرمندانه به مخاطب عرضه کرد.

وی تاکید کرد: شبکه ملی فرهنگ باید به یک شبکه اجتماعی تمام عیار تبدیل شود و این کار با فراهم آوردن امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری امکان‌پذیر است.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.