فاطمه زهرا(س) از منظر امام خمینی(ره)

فاطمه زهرا(س) در حقیقت معجزه تاریخ و افتخار عالم وجود است و هنگامی که پروردگار تو به فرشتگان گفت ، من در روی زمین جانشین (نماینده ای) قرار خواهم داد. فرشتگان گفتند: آیا کسی در آن قرار می دهی که فساد و خونریزی کند؟!

اما خداوند با نشان دادن حقیقت انسان و مقام خلیفه اللهی ملائکه را متوجه کرد که این موجود غیر از موجودات قبلی است. این موجود خلیفه خدا، امانت دار الهی و باعث افتخار خداوندی است.

یکی از کسانی که خداوند به وجود او به ملائکه فخر فروشی کرد و فرمود: ‘نگاه کنید به فاطمه، بانویی که چگونه در مقابل من ایستاده و از خوف من بندهای (بدن) او می لرزد و با قلب خود (و تمام توجه) به عبادت من روی آورده است.’

** مقامات معنوی فاطمه (س)

حضرت فاطمه(س) هر چند مقام اجرایی چون نبوت و امامت نداشت اما به تمام مقامات معنوی که برای یک بشر ممکن است دست یافته بود. امام راحل با توجه به احاطه فقهی و فلسفی و عرفانی که داشت به خوبی ابعاد وجودی و مقامات معنوی آن حضرت را تبیین کرده است.

ایشان درباره شخصیت ملکوتی و ابعاد معنوی آن بانو می فرمایند: ‘تمام ابعادی که برای زن متصور است و برای یک انسان متصور است در فاطمه زهرا (س ) جلوه کرده و بوده است. یک زن معمولی نبوده است، یک زن روحانی، ملکوتی، یک انسان به تمام معنا انسان، تمام نسخه انسانیت، تمام حقیقت زن، تمام انسان، او زن معمولی نیست، او موجود ملکوتی است که در عالم به صورت انسان ظاهر شده است، بلکه موجود الهی جبروتی در صورت یک زن ظاهر شده است. تمام هویت های کمالی که در انسان متصور است و در زن تصور دارد تمام در این زن است، زنی که تمام خاصه های انبیاء در اوست. زنی که اگر مرد بود، نبی بود، زنی که اگر مرد بود، به جای رسول اللّه، انسانی است که به تمام معنا انسان، زنی است به تمام معنا زن. از برای زن ابعاد مختلفه است؛ چنانچه برای مرد و برای انسان. این صورت طبیعی نازلترین مرتبه انسان است و نازلترین مرتبه مرد است؛ لکن از همین مرتبه نازل حرکت به سوی کمال است.’

** بالاترین فضیلت بانو

درباره برترین فضیلت فاطمه(س) هر کسی سخنی گفته است، عده ای برتری آن بانو را در عصمت او دانسته و گروهی در حکمت و دانش او و جمعی در این که در میان پنج تن آل عبا قرار گرفته به ویژه در داستان مباهله؛ امام خمینی (ره) برترین فضیلت صدیقه اطهر را نزول مکرر جبرئیل امین در محضر آن بانو می داند.

‘من راجع به حضرت صدیقه (س ) خود را قاصر می دانم که ذکری کنم، فقط اکتفا می کنم به یک روایت که در کافی شریفه است و با سند معتبر نقل شده و آن روایت این است که حضرت صادق(ع) می فرماید: فاطمه سلام اللّه علیها بعد از پدرش ۷۵ روز زنده بودند در این دنیا، و حزن و شدت بر ایشان غلبه داشت و جبرئیل امین می آمد خدمت ایشان و به ایشان تعزیت عرض می کرد و مسائلی از آینده نقل می کرد.

ظاهر روایت این است که در این ۷۵ روز مراوده ای بوده است، یعنی رفت و آمد جبرئیل زیاد بوده است و گمان ندارم که غیر از طبقه اول از انبیای عظام درباره کسی این طور وارد شده باشد که ظرف ۷۵ روز جبرئیل امین رفت و آمد داشته است و مسایل آتیه را ذکر کرده و حضرت امیر هم آنها را نوشته است..مسئله آمدن جبرئیل برای کسی مسئله ساده نیست. خیال نشود که جبرئیل برای هر کسی می آید و امکان دارد بیاید، این یک تناسب لازم است بین روح آن کسی که جبرئیل می خواهد بیاید و مقام جبرئیل که روح اعظم است. این تناسب بین جبرئیل که روح اعظم و انبیای درجه اول بوده است مثل رسول خدا و موسی و عیسی و ابراهیم و امثال اینها، بین همه کس نبوده ، بعد از این هم بین کسی دیگر نشده است…’

** فاطمه لیله القدر قرآن

فاطمه لیله القدر ناشناخته است که قدر و منزلت و قبر و مرقد او بر مردم مخفی و ناشناخته است، چنانکه زمان دقیق لیله القدر و قدر و منزلت آن بر مردم پوشیده است.

حضرت امام صادق(ع) فرمود: (اینکه خداوند می فرماید:) ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم (مراد از) شب، فاطمه و مراد از قدر، خداوند است. در نتیجه هر کسی فاطمه را آنچنان که باید بشناسد، به حقیقت، شب قدر را درک کرده است، و اینکه فاطمه، فاطمه نامیده شده است برای این است که مخلوق از (کنه) معرفت او عاجز است.’

امام راحل نیز به همین نکته اشاره دارد، آنجا که می گوید: ‘دلالت بر آنچه احتمال دادیم از حقیقت لیله القدر می کند حدیث شریف طولانی که در تفسیر برهان از کافی شریف نقل فرموده و در آن حدیث است که نصرانی گفت به حضرت موسی بن جعفر که تفسیر باطن حم – ‘والکتاب المبین انّا انزلناه فی لیله مبارکه منذرین – فیها یفرق کلّ امر حکیم(۲۱) چیست، فرمود: امّا حم محمد صلی اللّه علیه و آله است و امّا کتاب مبین امیرالمومنین علی است. و اما لیله فاطمه علیها السلام است.’

فراهنگ ** ۱۸۸۳ **۱۶۰۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۷۲۷۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.